معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:

تلاش دولت برای رونق غیر سفته‌ بازانه در بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۵/۲۸
مظاهریان با تاکید بر این مطلب که تلاش دولت، ایجاد رونق واقعی بازار مسکن و نه رونق سفته‌ بازانه در بازار مسکن بوده است، گفت: در حال حاضر رشد قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم است و برنده این بازار، مصرف‌ کننده ایرانی است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان به تحلیل خود از هفدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان پرداخت و گفت: به نظر می‌رسد که باید ارتباط بیشتری برای هماهنگی بین ذی‌ نفعان صنعت ساختمان و برگزار کنندگان نمایشگاه صنعت ساختمان وجود داشته باشد و وضعیت کنونی با وضعیت ایده‌آل فاصله دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از نهادهای غیر دولتی و شرکت‌هایی که فروشنده محصولات ساختمانی نیستند برای حضور در نمایشگاه با مشکلاتی روبه‌رو هستند، افزود: باید مصرف‌کنندگان و دیگر دستگاه‌هایی که مرتبط با صنعت ساختمان هستند در سیاست‌گذاری‌های نمایشگاه صنعت‌ ساختمان موثرتر دیده شوند و در عین حال، درباره سیاست‌های برگزاری نمایشگاه نیازمند بازنگری هستیم تا بتوانیم در سال‌های آتی نمایشگاه را با کیفیت بهتری از سال جاری برگزار کنیم.

مظاهریان با تاکید بر اینکه نمایشگاه صنعت ساختمان برای مردم نام آشنایی است و مخاطبان آن فراتر از متخصصان این صنعت هستند، در مورد وضعیت کنونی بازار مسکن، گفت: خوشبختانه هم اکنون بازار، از رونق سفته‌گرایانه به سمت رونق واقعی، حرکت کرده است و در این مورد، بسیار خوش‌ بین هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در عین حال گفت: دوران ایده‌ آلی در صنعت ساختمان طی نمی‌شود، اما وضعیت فعلی تضمینی برای یک دوره پایدار برای یک دهه پیش‌رو است.

مظاهریان درباره برنامه‌های دولت برای صنعتی‌ سازی صنعت ساختمان، اظهار کرد: صنعت ساختمان در کشور ما یک صنعت خصوصی است و به غیر از یک دوره تاریخی که دخالت دولت، بازار را به هم زد، خوشبختانه همواره مبتنی بر نظام بازار و دخالت بخشی خصوصی بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که همواره عرضه و تقاضا، تعیین‌کننده بازار صنعت‌ ساختمان است، گفت: اگر محصولات ارائه شده، با کیفیت باشند به راحتی می‌تواند در بازار، مصرف‌ کنندگان خود را پیدا کند. اهداف صنعتی‌ سازی کاهش هزینه و سرعت بیشتر است و محصولاتی که با این ویژگی‌های ساخته می‌شوند طرفداران خود را دارند و در بازار مورد توجه مصرف‌ کنندگان و تولید کنندگان قرار می‌گیرد.

به گفته وی، صنعتی‌ سازی مزیت نسبی را برای سازنده ایجاد می‌کند تا بتواند با سرعت بیشتری ساخت‌ و ساز را انجام دهد و زودتر بتواند سرمایه را به گردش بیندازد و در عین‌ حال، ایمنی بیشتری نیز دارد. همچنین، صنعتی‌ سازی واقعی حتی هزینه‌های پس از ساخت را نیز کاهش می‌دهد.

مظاهریان با تاکید بر اینکه صنعتی‌ سازی نیاز به بحث‌ های ترویجی در جامعه دارد، گفت: بحث‌های ترویجی کمک می‌کند تا مصرف‌ کننده این خدمات، ویژگی‌های این نوع از خدمات را بهتر درک کند و بداند که مزیت‌های نسبی صنعتی‌ سازی چیست. در این راه و در گسترش مباحث ترویجی در جامعه نیز نمایشگاه‌های صنعت ساختمان نقش عمده‌ای دارند. اما در عین حال باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که باید ارائه محصولات به صورت واقعی باشد و خریدار، آثار این خدمات را درک کند و این اطمینان را حاصل کند که محصولات صنعتی جدید ساختمانی، نیازهایش را پاسخ می‌دهد.

وی افزود: آنچه که دولت دنبال می‌کند و جزو وظیفه دولت است این نیست که مثلا بخواهد به یک باره از محصولی حمایت کند. بلکه وزارت راه و شهرسازی بر روی BIM که یک ایده کل‌نگر برای صنعت ساختمان است و صنعتی‌ سازی نیز بخشی از آن به شمار می‌رود، تمرکز کرده است.

وی درباره برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای رونق مسکن، توضیح داد: ما باید تفاوتی بین رونق سفته‌ بازی با رونق واقعی قائل باشیم. عموما رونق سفته‌ بازی، این گونه است که با دخالت در بازار، تزریق منابع مالی و اجرای سیاست‌های منع یا تشویقی، می‌توان رونق صوری در بازار ایجاد کرد. ما در طول ۴۰ سال گذشته دوران رکود و رونق را توامان داشتیم. به عنوان نمونه، در سال ۸۶، ناگهان با افزایش ۶۰ درصدی قیمت مسکن روبه‌رو شدیم. این افزایش قیمت به گونه‌ای رخ داد که رونق واقعی را در بازار ایجاد نکرد. به همین دلیل نیز رکود بلافاصله شروع می‌شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: آنچه که سیاست دولت یازدهم بود و در دولت دوازدهم نیز تداوم پیدا می‌کند، ایجاد رونق واقعی در بازار مسکن است، به این معنا که مسکن از یک کالای سرمایه‌ای تبدیل به بازاری شود که نیاز مصرف‌ کننده را پاسخ دهد. اگر بتوانیم این سیاست را تداوم بدهیم، آن وقت شاهد افزایش قیمت‌های ناگهانی و بی‌ منطق نخواهیم بود و سود معقول و منطبق با شرایط بازار ایجاد می‌شود. در این حالت، مصرف‌ کننده واقعی که همان مردم هستند راضی هستند و منفعت لازم نیز عایدشان خواهد شد.

مظاهریان تاکید کرد: هدف نهایی این است که در نهایت بتوانیم به خواسته عمومی مردم که داشتن مسکن ایمن و در توان مالی‌شان است، پایبند باشیم. بنابراین باید شرایط بازار را در وضعیت ثبات نگه داریم. در حال حاضر، رشد قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم است و بنابراین برنده این بازار، مصرف‌کننده و خانوار ایرانی است.

مظاهریان یادآور شد: در دوران افزایش قیمت ناگهانی و رونق سفته‌ بازانه شاهد بودیم که کیفیت قربانی می‌شد. زیرا همه می‌خواستند این محصول (مسکن) را که سود زیادی داشت به پایان برسانند و بفروشند به همین دلیل نیز عموما، کیفیت قربانی می‌شد. اما در حال حاضر، چه خریدار و چه سازنده‌های انبوه، قدرت خوبی برای مذاکره در بازار دارند و این کمک می‌کند تا محصولاتی که تولید می‌شود با کیفیت مناسبی ارایه شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000