امروز » پنج‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۶

تاریخ انتشار خبر : ۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۰۹:۳۷:۴۵


اثر افزایش سقف تسهیلات بر بازار مسکن

فعالان بازار معاملات مسکن از اثر مثبت افزایش سقف تسهیلات مسکن در رونق بخشی به بازار ملک خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، با اعلام افزایش سقف تسهیلات مسکن جوانان به یک میلیارد تومان، فعالان بازار معاملات مسکن، افزایش سقف این تسهیلات را از عوامل موثر در ورود تقاضای مصرفی به خصوص جوانان و خانه‌اولی‌ها به بازار ملک می‌دانند.

به اعتقاد فعالان بازار مسکن در حالیکه هم اکنون معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی به دلیل خروج اجباری تقاضای مصرفی از بازار ناشی از جهش مکرر قیمت مسکن و ضعف قدرت خرید خانوارها، به شدت کاهش یافته است افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن می‌تواند با تقویت قدرت خرید خانوارها آن‌ها را برای بازگشت به بازار به منظور خرید آپارتمان ترغیب کند.

هفته گذشته، با تصویب شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات خرید مسکن برای جوانان به یک میلیارد تومان افزایش یافت. فعالان بازار معاملات مسکن این اقدام را گامی مثبت در جهت توانمندسازی تقاضای مصرفی و خانه اولی برای ورود به بازار مسکن می‌دانند. به اعتقاد آن‌ها با توجه به اینکه سقف‌های فعلی تسهیلات خرید مسکن حداقل در کلانشهرها درصد چشمگیری از هزینه خرید واحدهای مسکونی را به خود اختصاص نمی‌دهد، افزایش سقف تسهیلات کمک بسیار خوبی به متقاضیان خرید مسکن و خانه اولی‌ها است.

در حال حاضر محدود خرید و فروش‌های بازار مسکن در میان متقاضیان و فروشنده‌هایی انجام می شوند که می توان از آن‌ها به عنوان سفته باز یا دست کم سرمایه‌گذار یاد کرد. تقاضای مصرفی در بازار به حداقل رسیده است و افزایش سقف تسهیلات می‌تواند تا حدی بازار معاملات مسکن را از رکود خارج کند.

فعالان بازار مسکن این اقدام بانک مسکن در جهت افزایش سقف تسهیلات مسکن جوانان را اقدامی مثبت تلقی کرده و می‌گویند: این اقدام فرهنگ پس انداز را نیز ترویج کرده و باعث می شود جوانان در سال‌هایی که نیاز به تسهیلات ارزان قیمت برای خرید مسکن دارند بتوانند به پشتوانه این تسهیلات صاحبخانه شوند.

این در حالی است که هم‌اکنون طیف فعال در بازار اعم از متقاضیان، فروشنده‌ها و همچنین فعالان ملکی، درخواست دارند تا سیاست‌گذار پولی و شبکه بانکی نسبت به افزایش سقف تسهیلات مسکن در سایر حساب‌ها و انواع تسهیلات ملکی نیز اقدام کنند. به اعتقاد آن‌ها یکی از اصلی‌ترین کلیدهای بازگشایی قفل رکود معاملات مسکن افزایش سقف تسهیلات است. چرا که هم اکنون تعداد زیادی از خانوارهای مصرفی و خانه اولی در حاشیه بازار به دلیل ضعف قدرت خرید قادر به ورود به بازار مسکن و خرید از این بازار نیستند.

کارشناسان معتقدند یکی از اصلی‌ترین اقداماتی که دولت جدید می‌تواند در زمینه رکودزدایی از بازار معاملات مسکن انجام دهد آن است که ضمن افزایش سقف تسهیلات و تسهیل شرایط برای بازپرداخت آن، امکان دسترسی متقاضیان غیرمصرفی به تسهیلات مسکن را محدود کند تا از این طریق تسهیلات مسکن تنها به خانه‌ اولی‌ها و متفاضیان مصرفی اختصاص یابد.

کارشناسان همچنین پیشنهاد می‌کنند دولت و شبکه بانکی سبد متنوعی از تسهیلات مسکن برای گروه‌های مختلف جامعه تدارک ببینند تا متقاضیان مصرفی به تناسب سطح درآمد و نیاز خود بتوانند از این تسهیلات در جهت خرید مسکن استفاده کنند.


کلید واژه ها



حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری بانک مسکن است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Powerd By Taminmohtava