امروز » پنج‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۴

تاریخ انتشار خبر : ۱۴۰۰/۰۶/۰۸ ۱۲:۳۱:۰۸


اولویت نخست خریداران در بازار مسکن

فعالان بازار مسکن معتقدند یکی از مهم ترین اولویت های دولت جدید تقویت قدرت خرید برای بازگشت تقاضای مصرفی به بازار است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بررسی وضعیت کنونی بازار معاملات مسکن نشان می دهد: در حال حاضر بخش عمده معاملات خرید و فروش در بازار مسکن به آپارتمان های مسکونی با قیمت کمتر از دو میلیارد تومان مربوط می شود.

فعالان بازار مسکن عنوان می کنند: کاهش قابل توجه قدرت خرید تقاضا در مقابل رشد قیمت مسکن سبب شده تا بخش زیادی از خریداران از بازار خارج شوند و فقط جمعیت محدودی که طی سال های گذشته توانسته اند از طریق صندوق یکم به تسهیلات مجهز شوند در بازار باقی بمانند.

آنها عنوان می کنند: در حال حاضر بخش عمده خریداران به دنبال خرید واحدهای مسکونی هستند که باتوجه به روند قیمتی بازار، قیمت کل آنها تا دو میلیارد تومان است.

به گفته آنها این موضوع باعث شده تا حجم خرید و فروش ها در ماه های گذشته از سال جاری در مقایسه با دوره های گذشته کمتر باشد.

تمایل خریداران به خرید آپارتمان های مسکونی با قیمت کمتر از دو میلیارد تومان به دلیل محدودیت در قدرت خرید در گزارش رسمی بانک مرکزی نیز قابل تایید است.

مطابق با تازه ترین گزارش رسمی بانک مرکزی که طی یک روز گذشته در مورد تحولات بازار مسکن در نیمه فصل تابستان نشان می دهد از مجموع حدود ۵ هزار و ۵۰۰ معامله انجام شده در یک ماه گذشته در ۲۲ منطقه شهر تهران، نزدیک به ۵۱ درصد از معاملات به خرید و فروش آپارتمان های با قیمت کمتر از دو میلیارد تومان اختصاص داشته است. آنطور که بررسی های این نهاد نشان می دهد بالاترین سهم معاملات معادل ۱۸.۳ درصد به آپارتمان های مسکونی با قیمت کل بین یک تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تعلق دارد. پس از آن آپارتمان های با قیمت کل ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان و واحدهای مسکونی با قیمت کل یک و نیم تا دو میلیارد تومان به ترتیب با سهم های ۱۷.۷ و ۱۴.۷ درصد بالاترین میزان خرید و فروش در یک ماه گذشته را داشته اند.

در مجموع نیز در یک ماه مرداد امسال نزدیک به ۵۱ درصد از معاملات برای خرید و فروش آپارتمان های با قیمت کمتر از دو میلیارد تومان انجام شده است. این گزارش حاکی از آن است که میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در نیمه تابستان به ۳۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسیده است که در مقایسه با ابتدای تابستان معادل ۳.۱ درصد رشد داشته است. تغییرات قیمتی متوسط قیمت مسکن در شهر تهران طی یک ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز حدود ۳۴ درصد بوده است.

فعالان و کارشناسان بازار مسکن با اشاره به برنامه های مطرح شده از سوی مسوولان دولت سیزدهم عنوان می کنند یکی از مهم ترین اولویت ها در کنار افزایش عرضه مسکن، تقویت قدرت خرید سمت تقاضا از مسیرهای مناسب برای ساماندهی بازار مسکن است.

آنها عنوان می کنند طی یکی دو سال گذشته کاهش قابل توجه قدرت خرید در مقابل افزایش پی در پی قیمت مسکن سبب خروج بخش زیادی از تقاضای مصرفی از بازار شده است همین موضوع نیز عدم تعادل در بازار مسکن را افزایش داده است.

به گفته فعالان بازار مسکن در صورتی که سمت تقاضا از مسیرهای مناسب تقویت شود می توان به بازگشت خریداران مصرفی به بازار امیدوار بود.


کلید واژه ها



حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری بانک مسکن است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Powerd By Taminmohtava