امروز » پنج‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۵

تاریخ انتشار خبر : ۱۳۹۹/۱۲/۰۵ ۰۹:۴۰:۴۲


تهاتر مسکن های بزرگ با واحدهای کوچک متراژ

رییس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه این روزها فروشندگان و سازندگان مسکن به خریداران اصرار دارند گفت: کسادی بازار مسکن این روزها باعث شده تا فروشندگان مسکن از قیمت های پیشنهادی خود تا حدودی کوتاه بیایند.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، رکود و کسادی بازار مسکن در ماه گذشته باعث شد تا قیمت مسکن که همواره در ماه های پایانی سال رشد می کرد تا حدودی ثبات قیمتی پیدا کند. متقاضیان مسکن همواره در ماه های پایانی سال تلاش می کنند تا با خرید مسکن از تورم سال آینده در امان باشند.
به گزارش بانک مرکزی در دی ماه ۱۳۹۹ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۳.۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۳۷.۶ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. این آمار نشان می دهد که در ماه پایانی سال نباید انتظار افزایش معاملات را داشت.

*تهاتر ملک های بزرگ با واحدهای مسکونی کوچک متراژ

برخی از فعالان بازار مسکن می گویند این روزها فروشندگان مسکن به دنبال متقاضیان دست به نقد هستند. اما نبود متقاضی جدی بنا به دلایل مختلف باعث شده تا برخی از فروشندگان متراژ بزرگ با واحدهای مسکونی کوچکتر اقدام به تهاتر کنند.
یکی از فروشندگان به خبرنگار هیبنا گفت: پایین بودن قدرت خرید باعث شده تا برخی از متقاضیان مسکن به تهاتر مسکن روی بیاورند.
بنابراین گزارش، بر اساس سامانه املاک و مستغلات در بهمن ماه معاملات ملک در تهران ۳۳ درصد نسبت به دی ماه کاهش داشته است.
مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه این روزها همچنان بازار مسکن کساد است گفت: این روزها رکود حاکم بر بازار مسکن باعث شده تا برخی از مالکان و حتی سازندگان مسکن به دلیل اینکه پول لازم هستند از قیمت های پیشنهادی خود کوتاه بیایند اما همین کوتاه آمدن از قیمت های پیشنهادی نیز نتوانسته است رونق خوبی به معاملات مسکن بدهد. این نشان می دهد که بازار مسکن در مسیر کاهشی معاملات و قیمت قرار گرفته است.
وی ادامه داد: قدرت خرید متقاضیان مسکن در این چند سال به دلیل رشد بیش از حد قیمت ها کاهش داشته است پس نمی توان انتظار داشت که معاملات مسکن نیز همانند سال های گذشته رونق داشته باشد.
رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که تهاتر ملک در تهران به دلیل نبود نقدینگی از سوی متقاضیان مسکن افزایش یافته است؟ گفت: به هر حال تهاتر ملک یک موضوع کاملا شخصی است و نمی توان به تمام بازار مسکن تعمیم داد. اما این روش هم می تواند به دلیل بالا بودن قیمت مسکن و پایین بودن قدرت خرید وجود داشته باشد.
خسروی خاطر نشان کرد: در ماه گذشته ۲۹۵۰ فقره معامله ملک در شهر تهران به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل ۳۳ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۲ درصد کاهش نشان می دهد. همچنین در بهمن ماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۹۵۳۰ قرارداد اجاره در تهران منعقد شده که از کاهش ۳۸ درصد در مقایسه با دی ماه امسال و افزایش ۱۳ درصد نسبت به بهمن پارسال حکایت دارد.
رییس اتحادیه مشاوران املاک افزود: در کل کشور نیز در بهمن ماه ۱۳۹۹ تعداد ۲۷ هزار و ۶۳۸ مبایعه نامه (قرارداد خرید و فروش ملک) به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۳۲ درصد و ۳۸ درصد کاهش یافته است.
وی در خصوص اینکه در برخی نقاط تهران معامله مسکن در هر متر بالای ۱۵۰ میلیون تومان نیز گزارش می شود گفت: در برخی مناطق جنوب تهران قیمت متری ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است.


کلید واژه ها



حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری بانک مسکن است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Powerd By Taminmohtava