تاریخ انتشار خبر : ۱۳۹۷/۰۶/۲۱ ۰۹:۲۵:۴۳
ضرورت هماهنگی طرح بازآفرینی با طرح ساماندهی شهر تهران
ارزش افزوده واقعی با ارتقای کیفیت زندگی در محلات ناکارآمد حاصل میشود.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی، گفت: تمام ایراد و نقدی که جامعه کارشناسی به نحوه توسعه شهر تهران میگیرد در این جمله خلاصه شده است، چرا که مدیریت شهری طی ۱۰ سال به صورت مداوم سیاستی اشتباه مبتنی بر فروش شهر را پیش گرفته و کسی نیست که امروز بر آن خرده نگیرد، پس طبیعی است که ما برای ایجاد ارزش افزوده دیگر این روش نادرست را ادامه ندهیم.
چهل و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزرات راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران و سایر مقامات استانی و اعضای اصلی ستاد ملی برگزار شد.
وزیر راه و شهرسازی پس از ارائه گزارش ستاد بازآفرینی شهری تهران با بیان اینکه این مطالب نشان میدهد مسئله تهران نه تنها برای خود بلکه برای کل ایران مهم است، گفت: مسائل تهران باید در بالاترین سطوح کشور مورد بررسی قرار بگیرد چرا که تهران پایتخت بوده و تمامی اتفاقات آن بر زندگی افرادی که در دورافتادهترین نقاط کشور نیز زندگی می کنند تأثیر خواهد داشت.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه قطعا مسائل تهران باید فراتر از حوزه درونی نیز بررسی شده و اقدامات لازم برای کاهش تمرکز بر این کلانشهر مورد توجه قرار گیرد، گفت: هماهنگی طرح بازآفرینی تهران با طرح ساماندهی این شهر از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه شود چرا که یکی از بحثهای مهم در طرح ساماندهی، موزاییک شدن تمامی محدودههای اطراف شهر و توجه به نظام تفکیکات شهری و تقسیمات کشوری است.
وی در این باره، افزود: بدون شک عدم کنترل تمامی محدودههای اطراف شهر از سوی شهرداری باعث ایجاد وضع موجود شده است که باید به جد مورد توجه قرار گیرد به گونهای که هیچ نقطهای خارج از محدوده مدیریت شهری در اطراف کلانشهرها باقی نماند.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تأکید بر اینکه موضوع بازآفرینی تهران باید با طرح ساماندهی پایتخت منطبق شود گفت: قطعا بازآفرینی شهر تهران بدون حل مشکلات نظام حمل و نقل حومهای (البرز و تهران) امکانپذیر نخواهد بود، آیا به واقع قصد داریم تمامی مشکلات تهران را در داخل شهر حل کنیم یا باید با ارتقای کیفیت زندگی و حل مسئله حمل و نقل در حومه آن را برطرف نماییم؟ قطعا بخش عمدهای از بازآفرینی شهری صرفا با ساختمانسازی رفع نمیشود بلکه نظام حمل و نقلی و ارتباط آن با پیرامون شهر نقش بسیار مهمی در این حوزه دارد.
آخوندی افزود: ایجاد و تنظیم ارتباط بین طرح بازآفرینی و ساماندهی شهر تهران یکی از مهمترین اقداماتی است که معاونت معماری و شهرسازی باید آن را به انجام رساند چرا که این ۲ طرح به شدت با یکدیگر داد و ستد دارند.
به گفته وزیر راه و شهرسازی بازآفرینی یک تجربه جهانی بوده و از کشفیات ما در این دولت نیست، مبنای اصلی این سیاست عدم کوچ ساکنان محله به نقطهای دیگر است چرا که در غیر این صورت باعث ایجاد حاشیهنشینی در منطقهای دور تر میشود.
وی ادامه داد: تمام ادبیات بازآفرینی بر مبنای ارتقای کیفیت ساکنان بوده و این امر به عنوان اصل اولیه و اساسی در مفهوم آن به شمار میرود.
این مقام مسئول با بیان اینکه ارزش افزوده واقعی با ارتقای کیفیت زندگی در محلات ناکارآمد حاصل میشود نه با فروش تراکم بیشتر در این نواحی، گفت: تمام ایراد و نقدی که جامعه کارشناسی به نحوه توسعه شهر تهران میگیرد در این جمله خلاصه شده است، چرا که مدیریت شهری طی ۱۰ سال به صورت مداوم سیاستی اشتباه مبتنی بر فروش شهر را پیش گرفته و کسی نیست که امروز بر آن خرده نگیرد، پس طبیعی است که ما برای ایجاد ارزش افزوده دیگر این روش نادرست را ادامه ندهیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: نکته مهم اینجاست که اگر باز هم قصد تداوم این مسیر را داشته باشیم ظرفیت اقلیمی شهر تهران دیگر به ما اجازه آن را نمیدهد، ظرفیت تهران امروز حدود ۱۱ میلیون نفر است که میخواهیم آن را به ۱۳ میلیون نفر برسانیم، آیا در این صورت میتوانیم آب آنها را تأمین کنیم؟ مردم تهران امروز تاوان همین راه اشتباه را میدهند، راهی که باید هرچه سریعتر متوقف شود.
آخوندی همچنین خاطرنشان کرد: محله محوری در سیاست بازآفرینی نیز یک دستآورد جهانی بوده و ابداع ما نیست، در حقیقت بازآفرینی مبتنی بر اجتماع محلی از اهداف اصلی این سیاست به شمار میرود، از سویی دیگر مسئله توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل عمومی نیز یکی از اولویت های وزارت راه و شهرسازی در این دوره محسوب میشود ولی در تمامی محلات ظرفیت اجرایی ندارد.
به گفته وزیر راه وشهرسازی ما باید حمل و نقل شخصی را در شهر محدود و آن را مبتنی بر ریل کنیم، در این راستا باید تراکم سکونتی بالایی در پیرامون ایستگاههای ریلی داده و این سیاست را در محلاتی که ظرفیت اجرایی دارند دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه طبق گزارش ارائه شده تراکم فعلی در برخی از شهرهای استان تهران ۴۰۰، ۶۰۰ و یا ۷۰۰ نفر در هکتار است گفت: آیا شرایط فعلی تهران توانایی ادامه این روند را دارد؟ در طرحهای TOD اجرایی شده در سطح جهان تراکم سکونتی افراد به بیش از ۲۰۰ نفر در هکتار نمیرسد، نکتهای که به ما نشان میدهد ما چارهای جز ارتقای کیفیت زندگی افراد برای ارزش افزوده نداریم.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود ضمن تأکید بر ضرورت پیگیری تعهدات دولت در حوزه بافت فرسوده نیز بیان کرد: در این راستا قرار است تا مبلغی جهت اجرایی شدن تسهیلات بافت ناکارآمد از سوی دولت پرداخت شود که امید داریم هرچه زودتر به مرحله انجام برسد.