تاریخ انتشار خبر : ۱۳۹۶/۱۱/۰۱ ۰۸:۲۹:۳۴
نسخه رفع دو بحران اصلی در شهرها
وزیر راه وشهرسازی با تشریح دو بحران اصلی سکونت در شهرهای امروزی،افول کیفیت زندگی در شهرها و بحران جابهجایی و حمل و نقل به خصوص در کلانشهرها را مسائل اصلی محیط زیست شهری عنوان کرد.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا،عباس آخوندی صبح امروز در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، گفت: امروزه در شهرها با ۲ بحران عمده در خصوص قابلیت زندگی و همچنین مقوله بحران حرکت و جابهجایی رو به رو هستیم؛ در واقع اگر چه هزاران میلیارد تومان برای شهرها در طی سالیان گذشته هزینه شده است اما نهایتا شهرها قابلیت زندگی ندارند و هر روز با انواع گرفتاریهای مختلف مواجهند.
وی با بیان اینکه حرکت و جابهجایی در شهر و همچنین جابه جایی از حومه به شهر با معضلات جدی روبروست سیاست خودرو محوری را مبنا و پایه و اساس تمام بحرانها در جابهجایی و کیفیت زندگی عنوان کرد و گفت: اگر چه صحبت در خصوص سیستم حمل و نقل همگانی ریل پایه و شهرسازی ریل پایه و مباحث مرتبط با موضوع TOD ساده است اما عمل کردن به آن بسیار دشوار خواهد بود، تجربههای موفق در دنیا ابعاد توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی را کاملا شناخته و تشریح کردهاند اما اصلیترین مسئله این است که چگونه باید این سیاست را اجرا کنیم.
آخوندی تاکید کرد: تغییر نگرش یکی از پیچیدهترین کارهایی است که باید انجام داد زیرا از مسئولان زمان زیادی میگیرد.با این حال اجرای نظام حمل و نقل ریل پایه و شهرسازی ریل پایه بیش از هر چیز دیگر نیاز به تغییر نگرش اساسی دارد؛ این در حالی است که همواره تغییر نگرش هم دشوار بوده است و هم با مخالفت مواجه شده است. تغییر نگرش دشوارترین مرحله از اجرای سیاست توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی است زیرا به دنبال طرح تغییر نگرش مشکلات نمودار میشوند.
وی با اشاره به بازدید امروز خود از اتوبان همت اشاره کرد و گفت: چهار سال است در حال بحث با سازمان برنامه و بودجه هستیم که برای ایجاد ۲ خط ریلی جدید در مسیر کرج- تهران بودجهای اختصاص یابد تا بتوانیم دسترسی که هماکنون وجود دارد را از طریق ریل گسترش دهیم و به نوعی حمل و نقل یکپارچه را با وصل خطوط ریلی به مترو محقق کنیم که متأسفانه امکان آن تا کنون فراهم نشد.
وی همچنین افزود: در تمام مدت مسئولیت خود بیش از ۱۰ بار با مقامات ارشد از آزادراه همت تا کرج بازدید داشتیم، همچنین تعداد جلسات با سازمان برنامه و بودجه بیش از ۱۰ بار بود اما هنوز موفق نشدیم راجع به قطار تهران- کرج با این سازمان جلسه بگذاریم و با طرح این موضوعات میخواهم تأکید کنم که تغییر نگرش در ایران بسیار پیچیده و دشوار است.
وزیر راه و شهرسازی همچنین به پیگیری نکردن موضوعات مهم از سوی برخی نمایندگان شهرها خبر داد و گفت: اساسا زندگی شهری در ایران هیچ چارهای جز توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی ندارد و این دستآوردی جهانیست که همراهی همگان از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی را میطلبد.
آخوندی افزود: انتظار داریم همچنان که نمایندگان مجلس به بودجه جاری، آموزش و پرورش، یارانهها و انواع بودجهها حساسیت نشان میدهند به این موضوع نیز حساسیت نشان داده و موضوع را در مجلس پیگیری کنند، در عین حال فکر میکنم اگر امروز راجع به حمل و نقل عمومی و شهرسازی ریلپایه در دولت و مجلس صحبت کنیم همراهی در حدود ۵ درصدی را با این موضوع مهم خواهیم داشت.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: پلاسکو به عنوان ساختمانی که نماد زندگی مدرن در ایران بود نشان داد که بحران زندگی مدرن در ایران وجود دارد، پلاسکو نماد زندگی مدرن بیش از ۵۰ سال دوام نیاورد و فرو ریخت که به دلیل اهمیت موضوع نباید آن را به یک حادثه تقلیل دهیم زیرا فروریختن پلاسکو نشانه بحرانهای جدی در دوران مدرن است.
وی ادامه داد: همه صحبتهایی که امروز مطرح شد نشان میدهد که زندگی مدرن در ایران با بحران مواجه شده است بدین معنا اساسا زندگی مدرن نه تنها از جنبه شهرسازی بلکه از جنبههای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی دچار بحران است لذا در این زمینه نیاز به تغییرات بنیادین و سیاستگذاریهای جدید داریم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از روزی که به وزارتخانه آمدم بحث جابهجایی بین حومه و تهران از کرج و ورامین و بقیه مکانهای پیرامونی تهران مطرح شده بود، همیشه نیز بر این موضوع تأکید داشتم که در کنار بحثهای توسعه جادهای نیمنگاهی به ریل نیز داشته باشیم، باید اعتراف کنم که در اجرای این اندیشه در هیچ سطحی موفق نشدم.
این مقام مسئول همچنین یادآور شد: در جامعه مهندسان مشاور و همچنین دفاتر مهندسان مشاور شهرسازی شاهد هستیم که موضوع توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی موضوعی نا آشناست بنابراین ما در آغاز یک تحول جدی به سر میبریم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سیاستگذاری یعنی هزینه – منفعت، بدین معنا نمیتوانیم بگوییم می خواهیم صدها میلیارد تومان سرمایهگذاری کنیم و همزمان شعار شهرسازی ریلپایه بدهیم، درواقع ما نیاز به یک هزینه – منفعت داریم.
آخوندی تأکید کرد: مفهوم شهرسازی ریلپایه و نهادینه کردن آن به معنای شهرفروشی نیست بلکه شهرسازی ریلپایه به دنبال آن است که پیرامون مراکز حمل و نقل عمومی تمرکز جمعیت و اسکان مردم را داشته باشد و این موضوع با تغییر نگرش ایجاد خواهد شد.
وی گفت: تغییر نگرش نیاز به یک نظریه، اندیشه و برنامهای دارد که علاوه بر سازگاری درونی منجر به تولید محصول شود و در این راه حتما نیازمند یک رسانه است.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در ایجاد ادبیات توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی ما همراهی جامعه، حرفهورزان در حوزه معماری، شهرسازی، ساختمان، حمل و نقل و شبکه تجاری ایران را نیاز داریم زیرا معتقدیم این کار اساسا زندگی شهری را تعریف می کند به همین دلیل از طراحی معبر تا محصول نهایی نیازمند تجدید نظر و تغییر نگرش هستیم.
وی با اظهار خرسندی از اینکه شهرداری، وزارت کشور، راهآهن، حرفهمندان و کارشناسان از مجامع مختلف در این همایش برای بحث و بررسی پیرامون این موضوع گرد هم آمدهاند گفت: مدعی نیستیم وزارت راه و شهرسازی به تنهایی میتواند چنین کار بزرگی را به سرانجام برساند بلکه معتقدیم این کار نیازمند اجماع ملی است.
وی همچنین به بحث فقر اشاره کرد و گفت: تجربه نشان میدهد در بسیاری از مکانهایی که شبکه ریل ایجاد شد و بعدها شهرها شکل گرفتند اساسا کانون فقر تشکیل نشد که نمونه بارز آن کشور ژاپن است.آخوندی ادامه داد: متأسفانه در ایران و پیرامون کلانشهر تهران کانونهای فقر به شدت گسترش یافتند و یکی از اثرات مهم این پدیده این است که دسترسی ارزان، آسان و برابر برای گروههای کمدرآمد به خدمات شهری در حد قابل قبولی انجام نشده است، خدماتی که در نهایت موجب ارتقا منزلت اجتماعی خواهند بود.
وی گفت: در حال حاضر وقتی طرحهای مبارزه با فقر را در دولت و مجلس بررسی میکنیم شاهد هستیم که عموما راهکارهایی که ارائه میشود بر توزیع پول متمرکز است، درحالی که معتقدیم راههای کاهش فقر توسعه حمل و نقل همگانی و یکپارچه کردن آن است.
وی تصریح کرد: اگر میخواهیم در دوران مدرن خوب زندگی کنیم نیاز به حمل و نقل ریلی سالم، ایمن و ارزان داریم. آخوندی با طرح این پرسش که آیا اساسا توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در ادبیات مبارزه با فقر مطرح شده است یا خیر گفت: بررسیها نشان میدهد همچنان در مبارزه با فقر نظام توزیع مطرح میشود درحالیکه واقعیت چیزی فرای آن است.همچنین اینکه گفته میشود شهروندان امکان دسترسی پیاده از محل سکونتشان به اولین ایستگاه را داشته باشند یک جمله ساده خبری نیست بلکه این جمله تمام جانمایه شهروند مداری است، اینکه چگونه انسان در شهرها به موضوع مهم تبدیل شود.در واقع اگر از حقوق شهروندی صحبت میکنیم بدین معناست که شهر مجموعه انسانی است قبل از آنکه مجموعه کالبدی باشد و اگر از شهرسازی صحبت میکنیم باید شهروند محوری در همه جا تجلی یابد.
وی با بیان اینکه حل مسئله شهرها به تنهایی با همت یک وزیر به سرانجام نمیرسد بلکه نیازمند همگرایی، نظام مدیریت شهری و ملی را دارد تصریح کرد: معتقدیم به محض آنکه باور عمومی ایجاد شود تغییر وضعیت موجود کار دشواری نخواهد بود.