سیاست‌های بانک مسکن برای تغییر وضعیت در بازار مسکن

دسته بندی : یادداشت
۱۴۰۳/۰۳/۱۶
بررسی ها نشان می دهد بانک مسکن در چندسال گذشته بالاترین سهم تسهیلات دهی به بخش مسکن و ساختمان را در میان بانک های کشور داشته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مسکن به عنوان تنها بانک تخصصی فعال در بخش مسکن و ساختمان شناخته می شود.

در عین حال بازار مسکن طی یکی دو سال اخیر شرایط ویژه ای را در هر سه بخش معاملاتی، قیمت و ساخت وساز سپری کرده است به طوریکه مطابق آمارهای رسمی به نظر می رسد بازار مسکن پس از یک دوره رشد طولانی مدت قیمت، اکنون کمی روی آرامش به خود دیده است.

باتوجه به چنین تصویری، بانک مسکن برای تغییر وضعیت و ایجاد رونق معاملاتی و همچنین حمایت از متقاضیان مصرفی سیاست های ویژه ای را در نظر گرفته است.

برای بررسی این موضوع توجه به روند تسهیلات دهی و نقش بانک مسکن در بخش مسکن و ساختمان طی سال های گذشته مورد توجه است.

مطابق با آمارهای رسمی، سهم بانک مسکن از مجموع تسهیلات سالانه پرداخت شده به بخش مسکن حدود 50 درصد است. گزارش بانک مرکزی نشان می دهد بانک مسکن در یکسال به بخش مسکن رقمی بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.

براساس این گزارش، روند تسهیلات پرداختی به این بخش از سوی بانک تخصصی حوزه مسکن طی یکسال گذشته در حال افزایش بوده و روند صعودی داشته است. نکته مهم آن است که تمامی این تسهیلات به عنوان تسهیلات زنده شناخته می شود به این معنی که هر سال به میزان تسهیلات اعلام شده اضافه می شود اما بخشی از تسهیلات پرداخت شده توسط سایر بانک ها مربوط به تمدید قرارداد تسهیلات پرداخت شده در سال های گذشته است.

این موضوع نشان می دهد بانک مسکن بیشترین میزان حمایت و محرک برای ایجاد رونق در بازار مسکن را دارد. علاوه بر این حجم تسهیلات دهی بانک مسکن هرساله نسبت به سال قبل از آن با رشد همراه بوده است.

بانک مسکن با افزایش سهم تسهیلات، سازنده ها و عرضه کنندگان مسکن را به افزایش سرمایه گذاری در بخش مسکن و جبران کمبود عرضه واحدهای مسکونی تشویق می کند.

به تعبیری این دیدگاه کارشناسی وجود دارد که با تشویق سازنده ها به آغاز پروژه های جدید ساختمانی این امکان را ایجاد می شود که حجم معاملات در بازار مسکن مجددا احیا شود. اما مجموع فعالیت های بانک مسکن در حوزه تسهیلات دهی فقط به بخش مسکن و ساخت و ساز محدود نمی شود. بانک مسکن در حوزه تامین مالی پروژه های زیربنایی نیز طی سال های گذشته حضور متفاوتی داشته است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000