بانک مرکزی آمار تسهیلات بخش مسکن تا پایان اسفند ۱۴۰۲ را منتشر کرد؛

رتبه اول بانک در کارنامه تسهیلات مسکن

دسته بندی : یادداشت
۱۴۰۳/۰۳/۱۳
بانک مسکن رتبه نخست پرداخت تسهیلات به بخش مسکن را در میان بانک ها و موسسات اعتباری در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ کسب کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن_ هیبنا، بانک مرکزی آمار تسهیلات دهی بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی و غیردولتی و دولتی به بخش مسکن را به روز کرد.

گزارش منتشرشده از سوی بانک مرکزی در خصوص کارنامه یکسال 1402 تسهیلات دهی شبکه بانکی به بخش مسکن نشان میدهد روند اعطای تسهیلات به حوزه مسکن صعودی بوده است. برمبنای این گزارش، بانک های دولتی، غیردولتی و خصوصی در 12 ماهه سال گذشته مجموعا معادل348 هزار و 679 میلیارد و 900 میلیون تومان به بخش مسکن تسهیلات پرداخت کرده اند. از حجم تسهیلات پرداخت شده در این بازه زمانی، رقمی بالغ بر 47 هزار و 598 میلیارد تومان از سوی بانک های خصوصی و رقمی معادل 128 هزار و 974 میلیارد و 800 میلیون تومان از سوی بانک های غیردولتی به بخش مسکن پرداخت شده است.

در این میان سهم بانک مسکن از مجموع تسهیلات پرداخت شده به بخش مسکن رقمی معادل 120 هزار و 408 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است. نکته قابل توجه آنکه روند تسهیلات پرداختی به این بخش از سوی بانک تخصصی حوزه مسکن از ابتدای سال 1402ماهانه در حال افزایش بوده و روند صعودی داشته است.

گزارش بانک مرکزی نشان می دهد: شبکه بانکی در بازه زمانی 10 ماهه سال گذشته ، معادل ۲۴۹ هزار و ۳۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بخش مسکن تسهیلات پرداخت کرده اند. از حجم تسهیلات پرداخت شده به بخش مسکن در این بازه زمانی، سهم بانک مسکن رقمی معادل ۹۰ هزار و ۶۸۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بوده است. به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، طبق قانون جهش تولید مسکن مصوب شهریور سال 1400، بانک‌ها مکلف هستند ۲۰ درصد سهم ابلاغی و تخصیصی خود را به بخش مسکن تخصیص بدهند.

این سهیمه و ابلاغ به گونه‌ای است که سبب افزایش نقدینگی و رشد پایه پولی نخواهد شد. در دولت سیزدهم نیز مقرر شد تا سهم بخش مسکن در ارایه تسهیلات بخش مسکن توسط بانک ها افزایش یابد.

از این رو طبق قانون، سیستم بانکی باید تخصیص منابع مالی را از بخش خدمات، صنعت و معدن، کشاورزی کاهش داده و به بخش مسکن اختصاص دهد تا طرح نهضت ملی مسکن عملیاتی و اجرایی شود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند: بخش مسکن پیشران اقتصاد است و چنانچه تسهیلات در بخش مسکن افزایش پیدا کند، ساخت و ساز در این بخش رونق پیدا خواهد کرد و به این ترتیب سایر بخش های مرتبط با بخش مسکن نیز به حرکت در خواهند آمد.

بانک مسکن نیز در راستای این قانون و عمل به تکالیف خود از یک سو و از همینطور رونق بخشی به بازار ساخت و ساز از سوی دیگر، تلاش کرده است تا از ابتدای سال جاری روند تسهیلات دهی را سرعت بخشد. این تلاش به خوبی در آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی نیز منعکس شده است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000