در ۱۱ ماهه ۱۴۰۲؛

پرداخت وام به دانش‌بنیان‌ها ۶۱ درصد رشد کرد

دسته بندی : یادداشت
۱۴۰۳/۰۳/۱۳
بررسی جدیدترین داده‌های بانک مرکزی از حجم تسهیلات پرداخت شده به شرکت های دانش بنیان در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، مبلغ تسهیلات پرداختی شبکه بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی بانک‌های تجاری بیش از ۹۰ درصد و از سوی بانک‌های تخصصی ۸۳ درصد رشد داشته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

براساس گزارش ارائه شده از سوی بانک مرکزی ارزش ریالی تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک های تجاری در بهمن ماه سال گذشته که آخرین بازه زمانی به روز شده در مورد این کارنامه تسهیلاتی شبکه بانکی است حاکی از افزایش 31.8 درصدی نسبت به بهمن ماه سال 1401 و رشد 95 درصدی در بانک‌های تخصصی بوده است. شرکت‌های دانش بنیان که بر پایه دانش و فناوری فعالیت می‌کنند، یکی از مقاصد مورد تاکید تامین مالی از سوی دولت سیزدهم است.

در گذشته یکی از چالش‌های شرکت های دانش بنیان نبود اعتبار نزد بانک‌ها عنوان می شد. آخرین آمارهای رسمی از وام‌های پرداختی به شرکت های دانش بنیان نشان می‌دهد: در بهمن ماه سال گذشته رقم پرداختی تسهیلات از سوی بانک‌های تجاری به این شرکت‌ها بیش از 2 هزار و 141 میلیارد تومان بوده است. این رقم در مقایسه با دوره مشابه 31.8 درصد رشد داشته است.

در بانک‌های تجاری علاوه بر رقم وام‌ها، تعداد تسهیلات و شرکت‌ها هم افزایش پیدا کرده است. عملکرد بانک‌های تخصصی هم حاکی از آن است که تعداد شرکت ها و تسهیلات نسبت به ماه مشابه در سال 1401، افزایش پیدا کرده و ارزش تسهلات نیز بیش از 95 درصد بالا رفته است.

این گزارش نشان می‌دهد، فقط در بهمن ماه سال گذشته بانک‌های تجاری 8.4درصد از منابع خود را به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات پرداخت کرده‌اند؛ همینطور در بانک‌های تخصصی، سهم تسهیلات دانش‌بنیان از کل منابع بانک‌ها، رشد داشته است. جزییات گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی مشخص می کند: در بازه 11 ماهه ابتدایی سال 1402، رکوردها متفاوت است؛ به طوری که از ابتدای سال گذشته تا پایان بهمن ماه، رقم تسهیلات پرداخت شده از سوی تمامی بانک ها بیش از ۲۲ هزار و 902 میلیارد تومان رسیده است.

این رقم در مقایسه با 11 ماهه سال 1401، بیش از 61 درصد رشد داشته است.. تعداد شرکت‌ها و تسهیلات هم با رشد مثبت همراه بوده است. بانک‌های تخصصی هم در بازه 11 ماهه بیش از 13 هزار میلیارد تومان از منابع خود را به شرکت‌های دانش بنیان در قالب تسهیلات اعطا کرده‌اند که نسبت به دوره 11 ماهه سال 1401 حدود 83 درصد افزایش پیدا کرده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000