جدیدترین داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد؛

توقف سرعت رشد قیمت مسکن در اولین ماه ۱۴۰۳

دسته بندی : یادداشت
۱۴۰۳/۰۳/۱۳
گزارش رسمی تحولات بازار مسکن شهر تهران به روز شد. این گزارش نشان می دهد، سرعت تورم ماهانه متوقف شده است و به تعبیری میانگین قیمت مسکن پایتخت، در فروردین ۱۴۰۳ افزایشی نسبت به اسفندماه نداشته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن_هیبنا، بانک مرکزی گزارش جدیدی از وضعیت تحولات قیمتی و معاملاتی بازار مسکن در شهر تهران طی یک ماه فروردین 1403 منتشر کرده است.

نکته مهم گزارش بانک مرکزی در خصوص تحولات قیمتی بازار مسکن شهر تهران در 31 روزه ابتدایی سال جاری است. بنابر گزارش ارائه شده از سوی این نهاد، متوسط قیمت هرمترمربع آپارتمان مسکونی معامله شده در پایتخت در این بازه زمانی به 81 میلیون و 630 هزار تومان رسیده است که هیچ رشدی را نسبت به اسفندماه نشان نمی‌دهد.

از نگاه تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی، توقف سرعت تورم ماهانه در بازار مسکن می تواند به معنای برقراری ثبات در این بازار باشد. به گفته آنها در صورتی که تغییر خاصی در شاخص های کلان اقتصادی همچون نرخ ارز، حجم نقدینگی و... رخ ندهد می توان امیدوار بود این روند در بازار مسکن ادامه دار باشد و نوسان قیمتی خاصی در این بخش رخ ندهد.

بخش دیگر گزارش بانک مرکزی، به تحولات معاملاتی بازار مسکن شهر تهران مربوط می شود. این مرجع آماری گزارش داده در ایستگاه ابتدایی فصل بهار امسال در مناطق ۲۲گانه شهر تهران معادل یک هزار و 500 فقره معامله خرید و فروش انجام شده است که در مقایسه با آخرین ماه سال گذشته معادل 75.6 درصد کاهش را نشان می دهد.

در عین حال حجم معاملات خرید و فروش شده در شهر تهران طی یک ماه فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته یعنی فروردین ماه سال 1402 نیز 14.2 درصد افت داشته است. بررسی‌ها نشان می دهد: افت حجم معاملات خرید و فروش در بنگاه های مسکن شهر تهران طی یک ماه ابتدایی امسال به گونه ای بوده است که در یک دهه اخیر، پس از فروردین ماه سال 99، پایین‌ترین حجم معاملات در این ماه ثبت شده است.

مطابق با اطلاعات ارائه شده در گزارش بانک مرکزی، از بین میان مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه پنج با سهم 12.5 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این، مناطق ده، چهار و دو به ترتیب با سهم های 10.7 درصد، 8.6 درصد و 8.2 درصد رتبه های بعدی را دارند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000