مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفت‌وگو با هیبنا:

بانک مسکن بهترین عملکرد را در تامین مالی نوسازی بافت فرسوده دارد

دسته بندی : یادداشت
۱۴۰۳/۰۳/۱۲
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران معتقد است یکی از چالش‌های نوسازی بافت فرسوده عدم ارائه تسهیلات بانکی به صاحبان املاک فرسوده است که در شبکه بانکی، بانک مسکن بهترین عملکرد را داشته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

سیدمهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران درگفت‌و‌گو با پایگاه خبری بانک مسکن_هیبنا، با اشاره به این که بهترین مسیر تولید مسکن نوسازی بافت‌های فرسوده شهرهاست گفت: مدتی پیش از چند پروژه در حال ساخت، در بافت فرسوده بازدیدی داشتیم که مشکل اصلی بسیاری از ساکنان، تامین مالی بود که البته در این میان از بانک مسکن رضایت بیشتری وجود داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید به موانع پیش روی شبکه بانکی برای پرداخت تسهیلات نیز توجه شود و نباید صرفا انتظار پرداخت تسهیلات داشت گفت: طبیعتا تسهیلات هم باید برای بانک توجیه داشته باشد اما ارائه تسهیلات در بافت فرسوده یک الزام است و نقش اصلی را در نوسازی این بافت‌ها دارد. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر دو چالش اصلی در بافت فرسوده داریم؛ یک چالش باید از سوی نظام مهندسی ساختمان کشور برطرف شود و انتخاب مهندسان را اختیاری کنند و دیگری، تعهد شبکه بانکی بر پرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده است.

هدایت گفت: اگر مسیر تولید مسکن را به بافت‌های فرسوده و محدوده‌های ناکارآمد هدایت کنیم، می‌توانیم تهدید‌ها را تبدیل به فرصت کنیم؛ ضمن اینکه در قانون نهضت ملی مسکن نیز تأکید بر ساخت و سازدر همین محدوده‌ها است. وی تاکید کرد: ‌به جای آن که ما محدوده‌ها را افزایش دهیم و برمشکلات موجود بی‌افزایم، با وجود محدودیت‌های اعتباری در بخش زیر ساخت‌ها و روبنا‌ها، هدف‌گذاری ساخت و ساز را به بافت فرسوده منتقل کنیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه هیچ انتظار خارج از عرفی از دولت نداریم و صرفا در بافت فرسوده انتظار داریم شبکه بانکی به تعهدات خود عمل کند، گفت: وقوع زلزله در تهران، خسارت‌های زیادی را در بافت‌های ناکارآمد شهری برجای خواهد گذاشت، از این جهت توجه به این بافت‌ها باید در اولویت باشد.

هدایت در بخش دیگری از اظهاراتش با تأکید براین که وعده ساخت ۴ میلیون مسکن، به مشارکت مردم نیز نیاز دارد، گفت: باید از طریق مدل مشارکتی به این هدف رسید که ما بیاییم، موانع تولید مسکن در کشور را رفع کنیم و بخش خصوصی بتواند ساخت و ساز کند، همان گونه که معاون اول رئیس جمهور نیز گفت، به جای آن که خارج از محدوده برای ساخت مسکن زمین بدهیم و زیرساخت جدید تامین کنیم، بافت فرسوده که دارای زیرساخت است، در اولویت نوسازی قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به تجربه ورود دولت‌ها به مسکن‌سازی اشاره کرد و گفت: پرونده بسیاری از پروژه‌های مسکنی که دولت‌های قبل مداخله مستقیم داشتند، هنوز بسته نشده است بنابراین در مجموع تجربه نشان داده، مسکن‌سازی دولتی گران، بی‌کیفیت و کند است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000