سهم تسهیلات مسکن از وام‌های بانکی ۱۴۰۲

دسته بندی : یادداشت
۱۴۰۳/۰۳/۱۲
بانک مرکزی جدیدترین داده‌ها از وضعیت تسهیلات پرداخت شده به بخش‌های مختلف اقتصادی از سوی شبکه بانکی در چهار فصل سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، آنطور که گزارش رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد در 12 ماه سال گذشته، شبکه بانکی مجموعا رقمی بیش از 5 هزار و 460 هزار میلیارد تومان به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت کرده است. مقایسه تسهیلات پرداخت شده با مدت مشابه سال گذشته نشان از افزایش 24.7 درصدی میزان تسهیلات پرداخت شده به شبکه بانکی دارد.

یک بخش قابل توجه در لیست تسهیلات پرداخت شده به بخش‌های اقتصادی، به بخش مسکن تعلق دارد. در این گزارش چهار ردیف تسهیلاتی به بخش‌های مختلف مسکن ارتباط دارد که شامل بخش‌های « جعاله تعمیر مسکن»، «خرید مسکن غیرنوساز»، «خرید مسکن نوساز» و «ودیعه مسکن» هستند.

در این میان بیشترین تسهیلات پرداخت شده به بخش مسکن به «خرید مسکن غیرنوساز» اختصاص دارد که از مجموع تسهیلات پرداخت شده توسط شبکه بانکی، سهمی یک درصدی دارد. چرا خرید مسکن غیرنوساز سهم بیشتری دارد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد، در حال حاضر بیشترین تقاضای خرید در بین گروه‌های مختلف سنی آپارتمان‌ها برای خرید، واحدهای مسکونی بیش از پنج است. از آنجاکه فاصله متوسط قیمت مسکونی با قدرت خرید متقاضیان طی چندسال اخیر بیشتر شده، تسهیلات بانکی به افزایش قدرت خرید متقاضیان برای واحدهای مسکونی غیرنوساز کمک می‌کند.

همچنین متقاضیانی که قصد تبدیل به احسن ملک خود را دارند از این نوع تسهیلات استفاده کرده‌اند. علاوه بر این، تسهیلات خرید مسکن نوساز 0.8 درصد، جعاله تعمیر مسکن 0.6 درصد و وام ودیعه مسکن معادل 0.3 درصد از تسهیلات بانکی را در 12 ماهه سال 1402 به خود اختصاص دادند.

در چهار فصل 1402 در حوزه مسکن، بیش از 55 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای خرید مسکن «غیرنوساز» از سوی شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است. خرید مسکن «نوساز» نیز 46 هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی را از ابتدا تا انتهای سال گذشته به خود اختصاص داده است.

همچنین متقاضیان حدود 33 هزار و 900 میلیارد تومان تسهیلات جعاله مسکن دریافت کردند که این نوع تسهیلات علاوه بر استفاده برای تعمیرات، برای خرید مسکن نیز به متقاضیان پرداخت می‌شود.

تامین سرمایه در گردش در صدر واریز تسهیلات جزییات این گزارش حاکی از آن است، از مجموع تسهیلات پرداخت شده، بیشترین سهم مربوط به بخش «تامین سرمایه در گردش» بوده است که به معنای تلاش بنگاه‌های اقتصادی برای حفظ وضعیت جاری خود در تولید است. طبق گزارش بانک مرکزی 62.4 درصد از تسهیلات در یکسال گذشته مربوط به این بخش بوده است. رتبه های دوم و سوم بیشترین تسهیلات پرداخت شده در بازه زمانی مذکور نیز به بخش «ایجاد» و «خرید کالاهای شخصی» مربوط می‌شود.

این دو بخش به ترتیب 13.8 درصد و 7.9 درصد از تسهیلات پرداخت شده تا پایان اسفندماه سال گذشته را به خود اختصاص داده‌اند. بخشی از گزارش سیاستگذار پولی و بانکی کشور از وضعیت تسهیلات‌دهی به تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری اختصاص دارد.

به نظر می‌رسد هم راستا با تاکید‌های رییس جمهور و وزیر اقتصاد بر تسهیل وام‌دهی به متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزند آوری، سهم خانوار از تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در ماه‌های پایانی سال نیز افزایش یافته است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000