کارشناس مسکن در گفتگو با هیبنا مطرح کرد

متوسط صدور پروانه ۱۴۰ متر معامله بر روی واحدهای ۷۵ متر

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۸/۲۵
کارشناس مسکن با تاکید بر اینکه شکاف زیادی میان متراژ و موقعیت های عرضه و تقاضای مسکن وجود دارد گفت: در ساخت و ساز باید به ساختمان های پایدار و ساختمان های سبز بیشتر توجه شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، سرمایه گذاران بخش خصوصی به خصوص در تهران و شهرهای بزرگ همواره به دنبال سرمایه گذاری در مناطقی هستند که بیشترین آمار خرید و فروش و بیشترین بازده اقتصادی را داشته باشد.

بر اساس گزارش های منتشر شده به عنوان مثال در تهران مناطق یک، دو، سه و پنج معمولا بیشترین آمار ساخت و ساز و خرید و فروش را به خود اختصاص می دهند و معمولا نیز آمارهای بیشترین رشد قیمت ها مربوط به این مناطق است. هر چند که به گفته برخی فعالان بازار مسکن، بیشترین آمار واحدهای خالی از سکنه نیز مربوط به این مناطق است.

اما نکته جالب در خصوص ساخت و ساز این است که معمولا در اکثر مناطق شهر تهران شکاف زیادی میان متراژ و موقعیت های عرضه و تقاضای مسکن وجود دارد.

مهدی روانشادنیا کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این پرسش که دلیل شکاف میان متراژ و موقعیت های عرضه و تقاضای مسکن چیست؟ گفت: ابتدا باید در خصوص اینکه تمام نهادها و ارگان ها به خصوص وزارت راه و شهرسازی در این چند سال به موضوع بالا بردن کیفیت ساخت و ساز توجه داشته اند اشاره کنم که همین موضوع باعث شده تا به بالا رفتن عمر مفید ساختمانها در این سال ها امیدوار شد.

وی با بیان اینکه باید در ساخت و سازها به مساله محیط زیست، ساختمانهای پایدار و ساختمانهای سبز توجه بیشتری شود ادامه داد: ساختمان سبز ایده آل در حفظ و نگهداری منابع محیطی اطرافتان کمک می کند و نیز قادر به تامین خواسته های شما به عنوان یک ساختمان محل سکونت هم خواهد بود. پس برای ارتقاء محیط پیرامون باید رو به این ساخت و سازها بیاوریم. البته باید توجه داشت که این نوع از ساختمان ها خللی در زمین، آب، منابع و انرژی و ساختمان های اطراف ایجاد نخواهد کرد.

روانشادنیا با بیان اینکه باید توجه داشت که تامین مسکن به دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می شود اظهار داشت: در طی سال های گذشته عمده توجهات به سمت سخت افزاری سوق پیدا کرده است. به طوریکه پروژه های ساختمانی زیادی که به هر دلیل مثل گودبرداری خطرناک و یا زمین هایی که مربوط به اشخاص خصوصی هستند رها شده اند.

کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: در دنیا مکانیزم های مالیاتی برای برگرداندن این پروژه ها به چرخه عرضه مسکن وجود دارد. خوشبختانه در سال های اخیر به خصوص یک سال گذشته بحث مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه های خالی از سکنه مطرح و حتی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی می تواند در این روزها به بحث نگه داری و تعمیرات و بازسازی واحدهای مسکونی توجه کند گفت: متوسط عمر مفید ساختمان در ایران طبق آمارهای اعلام شده حدود ۳۰ سال است و حتی برخی از واحدهای مسکونی هستند که عمر فیزیکی آنها هنوز به اتمام نرسیده است و با یک اقدام مختصر مثل همین تعمیرات و بازسازی به چرخه عرضه بازگشته و مورد استفاده قرار بگیرند.

روانشادنیا به بخش دیگر تامین مسکن که همانا بخش نرم افزاری است اشاره کرد و افزود: موضوع دیگری که در بخش تامین مسکن وجود دارد این است که ما یک شکافی بین متراژ و موقعیت های عرضه و تقاضای مسکن داریم. یعنی اینکه متراژ و موقعیت های عرضه مسکن عمدتا متراژهای بالا و در نقاطی است که برای سرمایه گذار صرفه اقتصادی دارد.

وی افزود: مثلا در تهران به طور متوسط حدود ۱۴۰ متر مربع پروانه ساختمانی صادر می شود اما معاملات مسکن بر روی ۷۵ متر مربع است. این یک شکاف است که می تواند شکاف منطقه ای باشد. حال می توان با برنامه ریزی مناسب و با کمترین هزینه بخشی از این مساله تامین مسکن را بدون اینکه در بخش سخت افزاری و تولید مسکن سرمایه گذاری زیادی انجام دهیم ، پوشش داد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000