«هیبنا» گزارش می دهد

گشایش اقتصادی در صنعت ساختمان

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۱/۲۸
در حالیکه از ثبت اطلاعات سکونتی در سامانه املاک چند روزی گذشته و این برنامه وارد فاز اجرایی شده است، واکنش و انتظار بازار مسکن و به احتمال زیاد در آینده نزدیک بازار اجاره این است که این واحدهای مسکونی با عرضه بتوانند بازار مسکن را به یک تعادل برسانند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، اگر چه به دریافت نخستین مالیات از خانه های خالی تا مرداد ۱۴۰۰ هنوز کمتر از چهار ماه فرصت باقی مانده است اما همانطور که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است برای اخذ مالیات از خانه های خالی؛ سامانه جامع املاک و اسکان طراحی، رونمایی و عملیاتی شد و نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن خالی را بر اساس پایگاه اطلاعاتی که شکل گرفت شناسایی و برای مالکین پیامک فرستاده شد.
طبق آمارهای سرشماری نفوس و مسکن در سال 95 گفته می شود بالغ بر 2.5 میلیون مسکن خالی از سکنه در کشور ( در استان تهران 500 هزار واحد مسکونی) وجود دارد که اگر 30 درصد این واحدهای مسکونی به بازار مسکن و اجاره عرضه شوند می توان به موفقیت اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه صحه گذاشت و آنرا تحسین کرد.

*گشایش اقتصادی در صنعت ساختمان

حمید محمدی کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با خبرنگار هیبنا با اشاره به اینکه ازدیاد خانه های خالی سبب دیر به حرکت درآمدن چرخ صنعت ساختمان و صنایع وابسته آن می شود اظهار داشت: آغاز ثبت اطلاعات سکونتی در سامانه املاک (19 فروردین) به نظر می رسد بتواند به بازار مسکن این پیام را مخابره کند که دولت و مجلس در اجرای این قانون مصمم هستند و باید ورود این خانه های خالی را به بازار مسکن دور از تصور ندانست.
این کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه یکی از دلایل رکود صنعت ساخت و ساز و به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در برهه ای وجود خانه های خالی از سکنه است اذعان کرد:با توجه به آغاز ثبت اطلاعات سکونتی و دریافت مالیات از مرداد ماه، متقاضیان مسکن منتظر گشایش اقتصادی برای این صنعت هستند چرا که به رغم رکود در بازار مسکن، همچنان قیمت ها نجومی و افسانه ای است.

*رشد قیمت مسکن نخواهیم داشت

اما مهدی روانشادنیا کارشناس مسکن نیز با اشاره به اینکه گرانی قیمت زمین و مسکن ریسک در حوزه ساختمان سازی را بیشتر کرده است اظهار داشت: سالهاست که بر این موضوع تاکید می شود که کنترل بازار مسکن با افزایش تولید و عرضه می تواند سوداگری در بازار مسکن را کاهش دهد. پس بنابراین سامانه ملی املاک و اسکان به عنوان بانک اطلاعاتی که راه اندازی آن از سال ۶۷ مطرح بوده و طی این ۳۲ سال گذشته همواره بر اخذ مالیات از بخش مسکن تاکید شده می تواند نقش مثبتی را در بازار مسکن در صورت اجرای بدون نقص ایفا کند.
وی افزود: اگر چنانچه آمار اعلام شده 2.5 میلیون مسکن خالی از سکنه در کشور صحیح باشد و این طرح بتواند تا 20 یا 30 درصد این واحدهای مسکونی را به بازار مسکن تزریق کند تعدیل قیمت ها دور از دسترس نخواهد بود.
روانشادنیا تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی که در حال حاضر بر کشور حکمفرما است، به نظر می رسد حداقل در نیمه اول سال ما شاهد رشد افسار گسیخته قیمت مسکن به مانند آنچه در سال ۱۳۹۹ رخ داد نباشیم، از سوی دیگر در بخش تقاضا نیز به دلیل اینکه بازار در یک فاز انتظاری به سر می برد، بسیاری از خریداران صبر خواهند کرد تا اینکه ببینند در عرصه سیاسی و اقتصاد کلان کشور چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و بعد از آن تصمیم خود را در مورد خرید مسکن خواهند گرفت.
بنابر گزارش های «هیبنا»، همزمان با اعلام آغاز اجرای شناسایی هویت مالکان واحدهای مسکونی و اعلام زمان ثبت اطلاعات ملکی و هویتی از سوی اشخاص و خانوارها در سامانه ملی املاک و اسکان ایران، اولین علائم مربوط به اثر اجرای این قانون در شهر تهران و برخی دیگر از کلانشهرها در قالب افزایش عرضه به بازار اجاره مشاهده شد.
بررسی ها نشان می دهد تعداد زیادی از مالکان واحدهای مسکونی خالی از سکنه که دست کم طی یکسال یا دو سال گذشته ملک آن ها خالی بوده است برای در امان ماندن از عواقب اجرای این طرح مالیاتی اقدام به عرضه واحدهای خود به بازار اجاره کرده اند.
حتی اگر واحدهای مسکونی خالی از سکنه وارد بازار اجاره هم شوند می توان به موفقیت قانون اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه امیدوار شد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000