چرا بانک مسکن در اپلیکیشن‌های پرداخت حضور ندارد؟

مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن درباره علت عدم امکان انتقال وجه با کارت بانک مسکن از طریق اپلیکیشن‌های پرداخت که کاربرد آنها متداول شده است، توضیح داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

ساسان شیردل در گفت‌وگو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا با تاکید بر اینکه امنیت مبادلات بانکی مشتریان بانک مسکن برای این بانک در اولویت اصلی قرار دارد، گفت: هرگونه برنامه توسعه درگاه‌های پرداخت صرفا با لحاظ این اولویت دنبال می‌شود و بانک مسکن هنوز شرایط و الزامات امنیتی اپلیکیشن‌های موبایلی پرداخت را در حد کفایت برای اطمینان از امنیت تراکنش‌ها مناسب ارزیابی نمی‌کند و به همین خاطر هنوز در بستر این اپلیکیشن‌ها امکان استفاده از کارت‌های بانک مسکن وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه ممکن است در میان بانک‌ها یک فضای رقابتی برای حضور در تعداد بیشتری از اپلیکیشن‌های پرداخت و همکاری با شرکت‌های «PSP» شکل گرفته باشد، در عین حال گفت: بانک مسکن مصالح و امنیت اطلاعات مشتریان خود را فدای رقابت در این حوزه نمی‌کند.

شیردل با اشاره به پیش‌بینی درگاه‌های متنوع و در دسترس برای انجام پرداخت‌های گوناگون از طریق مسکن‌کارت در بستر الکترونیک، گفت: اینترنت‌ بانک مسکن و موبایل‌بانک از جمله امکاناتی است که به سهولت می‌توان از آنها برای دریافت انواع خدمات بانکداری الکترونیک از جمله انتقال وجه شتابی که یک تراکنش بسیار متداول از طریق اپلیکیشن‌های متعلق به شرکت‌های ارایه دهنده راهکار پرداخت (PSP) است، استفاده کنند.

به گزارش هیبنا، با وجود رواج استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت در سال‌های اخیر، پلیس فتا نسبت به فعالیت برخی از این اپلیکیشن‌ها حساسیت دارد و برای پیشگیری از هرگونه سوءاستفاده از حساب بانکی افراد در بستر الکترونیک، مواردی را در قالب توصیه و بعضا مقررات الزام‌آور به این شرکت‌ها ابلاغ کرده است که عمدتا ناظر بر «محرمانگی داده‌ها» است.

به عنوان مثال شهریور ماه سال گذشته پلیس فتا از صدها مورد شکایت از برخی اپلیکیشن‌ها خبر داد و به دنبال آن طی نامه‌ای بانک‌ها را تا زمان صدور بخشنامه جدید بانک مرکزی در این زمینه، ملزم به رعایت چند مورد برای حفظ محرمانگی داده‌ها کرد. از جمله مواردی که در آن نامه مطرح شد، این بود که بانک‌ها باید تنها به شماره تلفن همراه دارنده حساب اجازه انجام تراکنش از طریق اپلیکیشن را بدهند و در واقع میان اپلیکیشن و شماره تلفن همراه یک وابستگی ایجاد شود.

بانک مسکن با رصد دقیق این مسائل و بررسی تمام موارد امنیتی مربوط به اپلیکیشن‌های پرداخت، هنوز تصمیمی برای ورود به این حوزه نگرفته و از عجله و شتاب پرهیز کرده تا کوچکترین مشکلی از ناحیه استفاده از این اپ‌های موبایلی، برای مشتریان این بانک رخ ندهد. در دنیا نیز امنیت پرداخت‌های الکترونیک و غیرحضوری همواره یک چالش بوده و اعمال برخی محدودیت‌ها در این زمینه امری متداول است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000