مدیرعامل گروه سرمایهگذاری بانک مسکن تشریح کرد
برنامهریزی برای ایجاد سبد متوازن عرضه و تقاضای مسکن
روزبه ظهیری، مدیرعامل گروه سرمایهگذاری بانک مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: متناسب با نیاز روز بازار مسکن و در راستای افزایش عرضه واحدهای مسکونی در حال برنامهریزیهای جدید و توسعه محصولات خود هستیم تا از این طریق بتوانیم دو رسالت مهم خود را به انجام برسانیم.
وی با بیان اینکه شرایط بازار مسکن به طور کلی تابعی از شرایط اقتصاد کلان کشور است که در این حوزه تمام عدم قطعیتها و تهدیدها و فرصت های موجود در اقتصاد در سطوح مختلف بر حوزه اقتصاد مسکن هم اثر گذار است، گفت: با توجه به وجود دو رسالت اصلی گروه سرمایهگذاری مسکن که یکی شامل ماموریت ما در قبال سهامداران شرکت و تضمین سوددهی است و دیگری رسالت اجتماعی ای ما بعنوان زیر مجموعه بانک مسکن برای کمک به تولید و عرضه واحدهای مسکونی مصرفی است، درصددیم ترکیب این دو رسالت را به گونه ای هدایت کنیم تا بتوانیم ضمن ایجاد ارزش افزوده کافی برای سهامداران، به تقاضای مصرفی نیز توجه ویژه ای داشته باشیم.در این خصوص استراتژیها و برنامههای ساخت و ساز گروه سرمایهگذاری مسکن را در همین راستا ساماندهی کرده ایم تا بتوانیم این دو رسالت خود را در کنار هم به بهترین نحو انجام دهیم.
ظهیری خاطرنشان کرد: یکی از اصلی ترین چالشهایی که امروز در بازار مسکن وجود دارد بحث تامین نقدینگی است؛ برای حل این چالش، بازار سرمایه فرصتی بسیار استثنایی محسوب میشود، در این راستا گروه سرمایهگذاری مسکن در حال برنامه ریزی برای ایجاد و توسعه صندوقهای زمین و ساختمان است که تجربیات اولیه آن موفقیت آمیز بود و محصول دو صندوق نسیم و نارون سال گذشته و امسال به بهرهبرداری رسید.تمام واحدهای این دو صندوق نیز فروخته شد و از این بابت پروژههایی موفق محسوب می شوند.
وی ادامه داد: در راستای توسعه این روش تامین مالی هماکنون در حال تعریف پروژههای بیشتری در قالب صندوقهای جدید زمین و ساختمان هستیم؛ البته برای این منظور موانعی وجود دارد که پیگیر هستیم از طرق انجام هماهنگیهای مورد نیاز با مسوولان مرتبط، این موانع برطرف شود و به محض رفع این موانع از جمله نحوه اخذ مجوزهای صندوقها و همچنین ریسکهایی که سازنده با توجه به شرایط تورمی با آن روبروست زمینه مناسبی را برای رواج این روش تامین مالی در ساخت و سازهای واحدهای مسکونی متناسب با الگوی مصرف ایجاد کنیم.
ظهیری افزود: نکته بعدی تکیه بیشتر گروه در ایجاد سبد متوازن عرضه و تقاضای واحدهای مسکونی مصرفی است تا در شرایطی که عمده مخاطبان ما متقاضیان مصرفی بازار مسکن هستند بتوانیم در شرایط رکود و رونق مسیر خود را با کمترین آسیب طی کنیم و به فعالیت مداوم و پایای گروه ادامه دهیم؛یکی از نکات اصلی که در سیاست های جدید گروه مد نظر قرار گرفته است بحث نگاه نو به حوزه ساختمان در زمینه تعریف پروژه، طراحی، ساخت وبهرهبرداری و فروش واحدهای مسکونی است؛بعبارت دیگر اگر بخواهیم با مولفه هایی که تا امروز در حوزه ساختمان کار شده، کار کنیم و روشهای سنتی ساخت مسکن را به کار بگیریم طبیعتا نمی توانیم از اثرگذاری لازم برخوردار باشیم و مزیت رقابتی خود را در بازار مسکن حفظ کنیم.
وی ادامه داد: در این زمینه نیز در حال انجام برنامه ریزیهای ویژه ای هستیم که مهمترین آن استفاده از تکنولوژیهای نو است که بتوانیم زمان و هزینه ساخت را کاهش دهیم در عین حال که موفق به افزایش سطح کیفی واحدهای مسکونی در حال ساخت شویم؛ هماکنون بحث راه اندازی بیمه هایی برای تضمین کیفیت محصولات گروه و واحدهای مسکونی در دست ساخت را پیگیری می کنیم که کار بسیار بزرگی است و زیرساخت های بسیار پیچیده ای را طلب می کند؛ امیدواریم بتوانیم با ترسیم خطوط کلیدی آن در پروژههای آتی گروه، بیمه تضمین کیفیت را پیاده سازی کنیم.
ظهیری تاکید کرد: در این خصوص به کمک شرکتهای بیمه وارکان حاکمیتی نیاز داریم؛ هم اکنون برنامه ریزی ها برای این موضوع در حال انجام است و کارگروههای مربوط به آن تشکیل شده است.
وی افزود: از سوی دیگر در حوزه بهرهبرداری نیز به دنبال آن هستیم که مشتریان خود را به عنوان بازار هدف ماندگار برای گروه حفظ کنیم؛ درصددیم در حوزه بهره برداری و خدمات پس از ساخت و فروش نیز به مشتریان خود خدمات ارایه کنیم تا در نهایت به بیشترین کیفیت و حصول بیشترین سطح رضایت برای خریداران منجر شود وبتوانیم مفهوم مشتری مداری که یکی از اصلی ترین پارامترها برای ماندگاری و توسعه فعالیت بخش خصوصی است را به بهترین شکل عملیاتی کنیم.