هیبنا از مهم ترین اقدامات بانک مسکن در سال ۹۵ گزارش می دهد(۷)
نقش متفاوت بانک مسکن در بازار
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، بانک عامل بخش مسکن در دوره اخیر با تغییر نقش خود در جهت دهی به بازار مسکن، به عنوان بازوی فعال در حوزه سیاست گذاری بخش مسکن فعالیت کرد. بر این اساس 11 حوزه عملکردی بانک مسکن طی یکسال 95 بیانگر نقش متفاوت و اثرگذاری این بانک در حوزه مسکن است.
طوری که مشارکت موثر بانک مسکن در نشستهای سیاستگذاری و ارتباط کارشناسی تنگاتنگ بین بانک مسکن با وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی موجب شد برنامههای رونق بخشی به بازار مسکن با لحاظ نگاه بانک مسکن تصویب و به اجرا در آید.
به گزارش هیبنا، جزئیات گزارش عملکرد بانک مسکن طی یک سال گذشته نشان می دهد: در این یک سال بانک مسکن با اقدام جهت تهیه گزارش توجیهی افزایش سرمایه بانک از محل تبصره 19 قانون بودجه کل کشور و اخذ موافقت وزیر راه و شهرسازی جهت اجرای تبصره مزبور و ارسال به سازمان حسابرسی جهت بررسی گزارش توجیهی طرح در راستای اصلاح ساختار مالی و افزایش توان تسهیلات دهی بانک حرکت کرد. در ادامه اقداماتی مربوط به تهیه گزارش توجیهی و پیگیری برای افزایش سرمایه بانک موضوع تبصره 35 قانون بودجه سال 1395 کل کشور به مبلغ 000ر100 میلیارد ریال انجام داد. همچنین مطابق با ماده 219 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، جلسات متعددی برای اخذ مجوز جهت تعیین پیمانکار پیادهسازی و اجرای بودجه ریزی بر مبنای عملکرد در بانک برگزار کرد.
در عین حال بررسی لایحه بانک مرکزی و ارائه نقطه نظرات به شورای هماهنگی بانک ها و بررسی آئین نامه وصول مطالبات و ارائه نقطه نظرات به شورای هماهنگی بانک ها، به علاوه تهیه گزارش در خصوص لزوم راه اندازی مجدد شرکتهای پس انداز و تسهیلات مسکن در راستای توسعه تأمین مالی مسکن جهت ارائه به شورای پول و اعتبار از مهم ترین اقدامات متفاوت بانک مسکن در سال گذشته برای تاثیرگذاری بر تصمیمات سیاست گذار بخش مسکن بوده است.
گزارش عملکرد بانک مسکن حاکی از آن است که این بانک در خصوص پیش نویس حداقل الزامات ناظر بر حاکمیت شرکتی بر مؤسسات اعتباری غیر دولتی نیز بررسی های لازم را انجام داده است. همچنین یکی از اقدامات مهم بانک عامل بخش عضویت در کارگروه ستاد بازآفرینی بافت های ناکارآمد شهری بوده است. از آنجا که یکی از مهمترین اولویت های کاری دولت دوازدهم، اجرای طرح های فوری و کارآمد در حوزه بازآفرینی بافت های ناکارآمد میانی شهرها است عضویت بانک مسکن در این ستاد می تواند کمک موثری در حوزه توانمندی و تامین مالی طرح های مورد نظر دولت را داشته باشد.
بررسی و اظهار نظر در خصوص سند راهبردی بانکداری اسلامی در نظام بانکی ایران و تهیه نامه برای رئیس پژوهشکده پولی و بانک، بررسی و ارائه پیشنهادهای اجرایی در خصوص لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و تهیه نامه برای مدیرکل محترم امور مجلس شورای اسلامی نیز دو اقدام مهم دیگر بانک مسکن در سال گذشته بوده است.
در کنار این اقدامات، گروه مالی بانک مسکن که عمدتا وظیفه طراحی ابزارهای نوین تامین مالی را بر عهده دارد و توانسته طی سال های گذشته در این زمینه گام های مهمی بردارد نه تنها در حوزه بازار مسکن، بلکه در سال گذشته در حوزه ارباب رجوع موفق عمل کرده است.
بر این اساس بررسی جزئیات عملکرد بانک مسکن در سال گذشته در این حوزه نشان می دهد : مرکز ارتباط با مشتریان بانک مسکن علاوه بر اطلاع رسانی و پاسخگویی، انتقادات، پیشنهادات و شکایات مشتریان را نیز به صورت 24 ساعته دریافت و با ارائه آن به واحدهای ذی ربط، پاسخهای لازم را به مشتریان ارائه می کند. عملکرد این مرکز در سال گذشته حاکی از آن است که بیش از 130 هزار مورد پاسخگویی به تماس های تلفنی مشتریان، بیش از یک هزار و 800 مورد پاسخگویی به سؤالات ضبط شده در سامانه گویا و بیش از 3 هزار و 100 مورد پاسخگویی به پیام های الکترونیکی انجام شده است.
در عین حال در سال گذشته از مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک مسکن، به عنوان فعال ترین کارگزار در داشتن بالاترین تعداد مشتریان و بیشترین دفعات معاملات و از مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن به خاطر احراز بالاترین امتیاز در شاخص اطلاع رسانی و قابل اتکا بودن ناشران بورسی در سال 1394 و به عنوان شفاف ترین ناشر بورسی تقدیر شد. همچنین در صنعت کارگزاری، شرکت کارگزاری بانک مسکن، عنوان برترین را به خود اختصاص داد. از اقدامات کارگزاری بانک مسکن می توان به تأمین مالی شرکت های بورسی بزرگ از جمله شرکت فولاد مبارکه، مدیریت صندوق سرمایه گذاری ره آورد آباد مسکن و همچنین تلاش در راستای بهبود خدمات مربوط به اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن اشاره کرد.