از سوی رئیس اداره کل پیگیری وصول مطالبات؛

عوامل و راهکارهای وصول مطالبات بانک مسکن تشریح شد

رئیس اداره کل پیگیری وصول مطالبات بانک مسکن، با اشاره به عوامل درون سازمانی و برون سازمانی ایجاد مطالبات، راهکارهای وصول مطالبات را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، مالک آزادیان رئیس اداره کل پیگیری وصول مطالبات بانک مسکن در دومین گردهمایی دو روزه مدیران بانک، با اشاره به اهمیت وصول مطالبات گفت: افزایش امکان اعتبار دهی شبکه بانکی و رفع تنگناهای آن، و البته اهمیت این موضوع در جامعه ما با توجه به بانک محور بودن تأمین مالی استفاده کنندگان تسهیلات و خدمات نمود بیشتری پیدا می کنند و در نتیجه موجب بهبود فرآیندها، شاخص های کاهش نرخ سود و متعاقب آن کمک به تولید و خروج از رکود و بهبود سطح معیشت افراد جامعه خواهد بود

وی با بیان اینکه وصول مطالبات به عنوان ارزانترین منبع تجهیز مالی در بهبود شاخص های عملکردی و کاهش نرخ بهای تمام شده پول نقش بسزایی دارد افزود: تسریع در روند وصول مطالبات بخصوص کلان آن به عنوان مطالبه عمومی از سوی جامعه موجب تقویت باور مشتریان در لزوم بازپرداخت اقساط آتی می شود.

آزادیان همچنین ادامه داد: با وصول مطالبات، سرمایه های راکد بانک به شبکه اقتصادی کشور اعاده و موجب پویایی اجتماعی و کاهش رکود و تورم می شود و در نتیجه موجبات افزایش نشاط و اشتغال را فراهم می آورد.

رئیس اداره کل پیگیری وصول مطالبات بانک مسکن همچنین به اهمیت وصول مطالبات و آثار آن بر شاخص‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در این راستا می‌توان به کاهش ریسک اعتباری و در نتیجه ایجاد ثبات در سایر بخش های پولی و مالی، جلوگیری از اختلال در سیستم پولی و گردش وجوه نقد، افزایش کارایی سیستم بانکی و ایجاد امکان تخصیص بهینه منابع مالی به بخش‌های مورد نیاز، ارتقای رفاه و عدالت اجتماعی و ارتقای رتبه بندی بین المللی بانکی جمهوری اسلامی ایران و اثبات سلامت آن نزد مجامع بین المللی اشاره کرد.

وی با یادآوری تکالیف قانونی در حوزه وصول مطالبات نیز گفت: تأکیدات مقام معظم رهبری پس از شروع به کار دولت جدید در سال 92 به منظور اتخاذ رویکردی نوین و فراگیر در راستای تعیین تکلیف مطالبات شبکه بانکی کشور و به دنبال آن تشکیل «کمیته فرا دستگاهی مطالبات غیر جاری بانک ها» و ضرورت بکارگیری تمامی ظرفیتها جهت وصول مطالبات از مهمترین تکالیف در این حوزه به شمار می‌رود.همچنین ماده 14 احکام دائمی برنامه توسعه کشور و قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی که منجر به ایجاد محدودیت برای موسسات مالی با مطالبات معوق بالا کرده است.

آزادیان عوامل ایجاد مطالبات بانک را از دو منظر برون سازمانی و درون سازمانی مورد بررسی قرار داد و گفت: نوسانات نرخ ارز، رکود اقتصادی و مشکلات ساختاری اقتصادی، اختلاف نرخ سود تسهیلات و تورم، فرهنگ عدم بازپرداخت بدهی در جامعه، رسوب بخش عمده ای از منابع بانک ها نزد تعداد محدود از مشتریان با سطح ارتباط وسیع، مشکلات و محدودیت های قانونی مثل ماده 34 و 126 آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و رأی وحدت رویه اخیر الصدور دیوان عدالت اداری به عنوان عوامل «برون سازمانی» ایجاد مطالبات بانک محسوب می‌شوند.

رئیس اداره کل پیگیری وصول مطالبات بانک مسکن افزود: در عین حال ابلاغ سیاست‌های دستوری، عدم ایفای تعهدات توسط دستگاها و نهادهای دولتی در رابطه با بازپرداخت مطالبات، نبود محاکمه اقتصادی کافی و قضاوت متخصص در امور بانکی، دعاوی واهی نظیر اعلام ورشکستگی، دارا شدن بلاجهت در مورد سازندگان که به واسطه سود بیش از حد متعارف بخش مسکن که در دوران رونق عاید آنان شده و به دلیل بالا رفتن سطح انتظار ایشان، حاضر به فروش مورد مشارکت نیستند سایر عوامل درون سازمانی به شمار می‌روند.

به گفته آزادیان سازندگانی که به واسطه سود بیش از حد متعارف بخش مسکن حاضر به فروش مورد مشارکت نیستند را می‌توان محتکران مسکن نامید که با تغییر رویکردها زمینه روان سازی بازار مسکن مشتریان پایدار و قانع نیز روبه تزاید خواهد شد.

وی به عوامل درون سازمانی ایجاد مطالبات اشاره کرد و گفت: عدم دقت کافی در اخذ تضامین و اعتبار سنجی دقیق در هنگام اعطای تسهیلات، عدم اطلاع و دانش کافی نسبت به مفاد آئین نامه ها و مقررات، نبود سیستم های نرم افزاری در حوزه وصول مطالبات، محدودیت های قانونی در پیگیری اقدامات اجرایی و نهایتاً تملیک وثایق، نبود فرهنگ وصول مطالبات در بین تمامی کارکنان و ارزیابی غیر واقعی وثایق و ارائه اسناد مجهول، اعطای تسهیلات به حوزه‌های غیر تخصصی و عدم تطابق ساختارها به حوزه‌های فعالیتی در سنوات گذشته عوامل درون سازمانی ایجاد مطالبات هستد.

رئیس اداره کل پیگیری وصول مطالبات بانک مسکن در پایان 10 راهکار برای وصول مطالبات بانک را ارائه داد؛ به گفته وی، ایجاد فرهنگ وصول مطالبات در بین تمامی همکاران همزمان سیستم سازی مناسب، پیگیری مستمر مداوم اقساط از ابتدای شروع اقساط، ایجاد و استفاده از سیستم های نرم افزاری، سخت افزاری و دقت بر عملکرد کاربران، تقویت خود باوری در حوزه وصول مطالبات با تکیه بر باورهای دینی، منطقه ای و عملکردی مدیریت ها در تمامی سطوح، تقویت ساز کارهای تفویض اختیار پس از اخذ بازخورد اختیارات گذشته، ایجاد و اطلاع رسانی نظام انگیزشی در حوزه وصول مطالبات برای همکاران و مشتریان، اعمال کنترل و ایجاد محدودیت در تخصیص اعتبار با توجه به NPL مدیریت و تقویت و اعتماد برون سپاری راهکارهای وصول مطالبات بانک هستند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000