راهکاری برای تامین مالی کسب‌ و کارهای نوپا

شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با اتخاذ راهکار تشکیل «صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری جسورانه» مسیر تامین مالی شرکت‌ های نوپا در حوزه صنعت ساختمان و حوزه حمل‌ و نقل را تسهیل کرده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، صندوق‌ سرمایه‌گذاری جسورانه (Venture Capital Fund)، یک مدل سرمایه‌گذاری برای راه‌ اندازی کسب و کارهای نوپا و شرکت‌ های کوچک با پتانسیل رشد بلند مدت است. این نوع سرمایه‌گذاری منبع بسیار مهمی برای راه‌ اندازی کسب و کارهایی است که کوچکتر از آن هستند که بتوانند به بازار سرمایه یا بانک‌ها دسترسی داشته باشند. این کسب‌ وکارها عموما ریسک بالا و به تبع بازدهی بالایی برای سرمایه‌گذار دارند.

سرمایه‌گذاری جسورانه اغلب با تخصص مدیریتی و تکنیکی همراه است. بیشتر این نوع سرمایه‌گذاری‌ها توسط گروه‌های سرمایه‌گذاری بزرگ نظیر نهادهای مالی و شرکت‌های تامین سرمایه انجام می‌شود که قدرت ریسک‌ پذیری بیشتری دارند. افزایش سرمایه از طریق استفاده از ظرفیت راه‌اندازی یک صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه، عموما بین شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌هایی که سابقه فعالیت، توانایی و اعتبار انتشار اوراق بدهی را ندارند، رایج است.

هدف از تشکیل این صندوق، جمع‌آوری سرمایه و در گام بعدی، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های در شرف تاسیس و یا نوپای دارای پتانسیل رشد سریع، با هدف کسب بیشترین بازده اقتصادی ممکن در برابر پذیرش ریسک بالا است. علاوه بر کسب بازدهی از سرمایه‌گذاری بلند مدت در این زمینه کمک به رشد اقتصادی، کارآفرینی، ایجاد اشتغال و توسعه فن‌آوری از دیگر اهداف صندوق به حساب می‌آید.

شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به عنوان تنها شرکت تامین سرمایه تخصصی در زمینه صنعت ساختمان، راه‌ و شهرسازی و صنعت حمل‌ و نقل تمامی خدمات راه‌ اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه را به شرکت‌های نوپای متقاضی استفاده از این مدل تامین مالی ارائه می‌کند. این شرکت به نیابت از متقاضی، نسبت به پذیرش سمت مدیر صندوق اقدام و مراحلی همچون تهیه گزارش توجیهی، اخذ مجوز تاسیس صندق، پذیره‌ نویسی و ثبت رویدادهای مالی صندوق را دنبال می‌کند.

از سوی دیگر گروهی از شرکت‌های نوپا و کسب ‌و کارهای جدید، بعد از گذشت مدتی از فعالیت خود، به افزایش سرمایه نیاز پیدا می‌کنند. به عبارت دیگر، بالا رفتن حجم تعهدات و عملیات، افزایش توان اعتبارگیری شرکت از موسسات مالی و اعتباری، نیاز به تامین مالی و نظایر آن، می‌تواند شرکت‌ها را ملزم به افزایش سرمایه کند.

به طور کلی هر گاه یک شرکت برای توسعه حوزه فعالیت خود نیاز به منابع مالی داشته باشد و با تصمیم هیات مدیره یا سهامدارن خود، اقدام به تامین منابع مورد نیاز از محل انتشار سهام جدید کند، «افزایش سرمایه» صورت گرفته است. اما بر اساس مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، ناشران اوراق بهادار برای انتشار سهام در زمان افزایش سرمایه، ملزم به استفاده از خدمات مشاوران واجد صلاحیت هستند. شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با اخذ مجوز لازم از سازمان بورس، از امکان طی مراحل افزایش سرمایه به نیابت از سهامداران برخوردار است و این خدمت را نیز به بخش خصوصی فعال در صنعت ساختمان و نیز حوزه فعالیت وزارت راه‌ و شهرسازی ارائه می‌کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000