پیشنهاد شرکت تامین سرمایه

شرکت تامین سرمایه بانک مسکن امکان تامین مالی تولید کالا یا ساختمان از طریق انتشار «اوراق استصناع» را برای شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه فعالیت‌های ذیل وزارت راه و شهرسازی فراهم کرده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، بسیاری از فعالان اقتصادی که برای ساخت دارایی‌هایی همچون ساختمان و کالا به پول نیاز دارند، از امکان بهره‌گیری از شیوه‌های نوین تامین مالی برخوردارند. یکی از ابزارهای کارآمد در این زمینه «انتشار اوراق استصناع» است که در قالب آن می‌توان منابع مالی برای سفارش ساخت کالا یا ساختمان را تامین کرد.

اوراق استصناع در زمره ابزارهای تامین مالی مبتنی بر بدهی است که به دلیل برخورداری از سه ویژگی، از سایر روش‌های تامین مالی متمایز می‌شود. نخست اینکه در این اوراق به طور معمول کالای مورد نظر موجود نیست و سازنده در آینده آن کالا را ساخته و تحویل می‌دهد. نکته دوم این است که تهیه مواد اولیه و لوازم کار بر عهده سازنده خواهد بود. سومین نکته این است که به طور معمول در زمان انعقاد قرارداد، کل مبلغ قرارداد پرداخت نمی‌شود، بلکه پرداخت بخشی از آن به عنوان «پیش‌ پرداخت» صورت می‌گیرد و بخش دیگر به صورت دفعی یا تدریجی تا زمان تحویل کالا پرداخت خواهد شد که این موضوع بستگی به شکل توافق میان سفارش‌ دهنده و تولید کننده دارد.

شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به بخش خصوصی فعال در زمینه مسکن و نیز در حوزه راه‌ سازی و توسعه ریلی، خدمات تامین مالی ارائه می‌کند که انتشار اوراق استصناع نیز به تناسب درخواست بانی انتشار اوراق، یکی از شیوه‌هایی است که این شرکت برای تامین مالی از آن استفاده می‌کند.

متقاضی دریافت این خدمت از شرکت تامین سرمایه، می‌تواند شرکت سهامی، تعاونی و نهادهای عمومی غیر دولتی باشد. اظهار نظر بازرس و حسابرس شرکت در خصوص صورت‌های مالی دو سال اخیر آن نیز باید «مقبول» یا «مشروط» باشد. برای استفاده از این امکان تامین مالی، مجموع جریان نقدی حاصل از عملیات در دو سال مالی آخر باید مثبت باشد و حداکثر نسبت مجموعه بدهی‌ ها به دارایی‌ها 90 درصد باشد.

پشتوانه اوراق استصناع

هر نوع دارایی که امکان ساخت و تحویل آن در دوره زمانی مورد نظر متقاضی وجود داشته باشد، می‌تواند به عنوان دارایی پشتوانه اوراق استصناع پذیرفته شود. اما دارایی‌هایی که به مقادیر زیاد و به طور مستمر در کوتاه‌ مدت تولید می‌شود، نمی‌تواند مبنای انتشار اوراق قرار گیرد.

از طرفی هیچ‌ گونه منع قانونی یا قضایی برای انتقال دارایی مذکور، منافع و حقوق ناشی از آن نباید وجود داشته باشد و امکان واگذاری به غیر را داشته باشد تا شرکت تامین سرمایه آن را بپذیرد.

از زمان شروع ساخت سفارش مورد نظر اعم از کالا یا ابنیه تا پایان سر رسید اوراق، دارایی پشتوانه باید از پوشش بیمه‌ای مناسب و کافی از جمله بیمه مسوولیت مدنی و بیمه تمام خطر پروژه برخوردار باشد.

چنانچه شرکت متقاضی در زمره شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس باشد، سهام آن شرکت می‌تواند به عنوان وثیقه پذیرفته شود.

عمر اوراق استصناع نمی‌تواند بیش از 80 درصد از مجموع دوره ساخت و عمر اقتصادی پیش‌ بینی شده برای دارایی مورد نظر باشد. اقساط سود آن نیز طی عمر اوراق تا سر رسید به دارندگان اوراق پرداخت می‌شود که این دوره می‌تواند ماهانه، سه‌ ماهه و بدون دوره تنفس باشد. اصل بدهی در انتهای دوره به صورت یک جا به دارندگان اوراق بازپرداخت می‌شود. امکان پرداخت اصل و سود اوراق به سرمایه‌گذاران نیز به صورت یک جا و در انتهای دوره نیز امکان‌ پذیر است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000