یک کارشناس اقتصاد مسکن بررسی کرد:

دو علت کاهش معاملات تبدیل به احسن در بازار مسکن

یک کارشناس اقتصاد مسکن «کمبود عرضه واحد مسکونی جدید» و «افزایش نااطمینانی از آینده اقتصاد» را دو فاکتور اصلی کاهش معاملات مسکن با هدف تبدیل به احسن در ماه های اخیر توصیف کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

محمود اولاد کارشناس اقتصاد مسکن با بیام اینکه روند افزایش قیمت در بازار املاک و مستغلات طی ماه های گذشته ناشی از شرایط اقتصادی است نه حباب قیمتی، به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: آمارهای رسمی نشان می دهد طی چند ماه گذشته با وجود روند افزایشی قیمت، حجم معاملات خرید و فروش به شدت کاهش پیدا کرده است. از یک سو خانه اولی هایی که با استفاده از ابزار تسهیلاتی تا پیش از این امکان ورود به بازار مسکن را داشتند به دلیل بالارفتن قیمت ها و متعادل نشدن سقف تسهیلات، عملا امکان حضور در بازار را ندارند و از سوی دیگر بخش زیادی از تقاضای سرمایه ای به دلیل بازدهی بالای سایر بازارها در ماه های گذشته، تمایل زیادی به این بازار (البته تاکنون) نداشته اند.
وی ادامه داد: در این میان ، یک گروه تقاضای تبدیل به احسن می ماند که مربوط به مالکانی است که صاحب ملکی هستند و تمایل دارند به لحاظ منطقه ای یا متراژی آن را ارتقا دهند این گروه نیز طی چند ماه گذشته به دو دلیل عمده از بازار عقب نشینی کرده اند.
به گفته وی کمبود عرضه واحدهای مسکونی و افزایش نااطمینانی اقتصادی منجر به تردید این گروه از مالکان برای تغییر آپارتمان مصرفی خود بوده است.
وی در این باره توضیح داد: فرد دارای یک ملک برای تبدیل به احسن کردن خانه خود، با ورود به بازار به دلیل افت شدید عرضه واحدهای مسکونی، آپارتمان مورد نظر خود را پیدا نمی کند. به ویژه آنکه در معدود فایل های موجود، پس انداز فرد با سطح قیمت های پیشنهادی در بازار تطابق ندارد. علاوه بر این به دلیل نوسانات قیمتی، مالک این نگرانی را دارد که حتی در صورت یافتن فایل مورد نظر، با افزایش مداوم قیمت ها، امکان خرید مجدد آپارتمان را نداشته باشد. در نتیجه سعی می کند تا ایجاد ثبات در بازار تصمیم خود را به زمانی دیگر موکول کند.
وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای تغییر شرایط بازار مسکن افزایش حجم عرضه در این بخش است اما این روش به راحتی امکان پذیر نیست، اظهار کرد: نکته مهم آن است که تسهیل عرضه مسکن به معنای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در بیابان نیست. چراکه زمانی می توان به یک سازه عنوان واحد مسکونی را اطلاق کرد که دارای زیرساخت های شهری مناسب باشد و شرایط زندگی برای فرد خریدار در آن فراهم شده باشد. در واقع راهکار رفع مشکلات بخش مسکن فوری و یک شبه نیست و نیاز به سیاست گذاری دقیق و بلندمدت دارد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000