هیبنا گزارش می دهد

تصمیمات دولت برای بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۸/۱۸
دولت به تازگی برای رونق بخشی به بازار معاملات و ساخت و ساز مسکن تصمیمات جدیدی اتخاذ کرده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، دولت به دنبال ادامه روند رکود در بازار مسکن و ساخت و ساز، سیاست هایی را به منظور تحرک بخشی به این بخش اعمال خواهد کرد که بانک مسکن نیز یکی از دو بازوی مهم در اجرای این سیاست هاست.
براساس برنامه های جدید دولت که به طور مستقیم بخش عرضه و به صورت غیرمستقیم تقاضای مسکن را هدف قرار داده است دو ماموریت مهم برای بازار سرمایه از یک سو و بانک مسکن از سوی دیگر تعریف شده است و بانک مسکن و بازار سرمایه به عنوان دو بازوی اجرایی مهم این سیاست ها معرفی شده اند.
بر این اساس و به دنبال مصوبه تازه ای که در جلسه اخیر هیئت دولت به تصویب رسیده است قرار است بانک مسکن سازوکارهای مناسب برای تشکیل صندوق های زمین و ساختمان را در دستور کار قرار داده و از این طریق مسئول و مجری اجرای برخی از سیاست های دولت در راستای رونق بخشی به بازار ساخت وساز باشد.
صندوق های زمین وساختمان پیش از این و در سال های گذشته به عنوان یکی از روش های موثر و کارآمد برای جذب سرمایه های اشخاص به منظور تامین مالی پروژه های ساختمانی و تسریع در روند ساخت واحدهای مسکونی متناسب با تقاضای غالب جامعه از سوی بانک مسکن و زیر مجموعه مربوط –گروه مالی بانک مسکن- تشکیل شدند.
نمونه های موفقی از تشکیل این صندوق ها و جذب سرمایه برای اجرای چند پروژه ساختمانی از سوی گروه مالی بانک مسکن در سال های اخیر محقق شد که در نهایت از سرمایه این صندوق ها به منظور ساخت چند پروژه مسکونی استفاده شد.
در مصوبه اخیر دولت نیز به صورت مجدد با تاکید بر فراهم کردن سازوکارهای مناسب ورفع محدودیت های موجود در مسیر تشکیل صندوق های زمین وساختمان از این روش به عنوان یکی از روش های کمک به خروج بازار ساخت وساز از رکود ساختمانی یاد شده است. به این ترتیب بار دیگر به بانک مسکن ماموریت داده شده است که پس از رفع محدودیت ها و تسهیل شرایط برای ایجاد این صندوق ها، اقدام به راه اندازی صندوق زمین و ساختمان برای احداث پروژه های مسکونی کند.
این در حالی است که در کنار بانک مسکن، بازار سرمایه هم مکلف شده است با انتشار اوراق خرید دین زمینه خرید آسانتر مصالح ساختمانی برای سازنده ها را فراهم کند و از این طریق در پروژه های مسکونی وارد شود. استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه هم اکنون در حالی به عنوان یکی از اصلی ترین راهکارهای خروج بازار مسکن از رکود مورد توجه دولت قرار گرفته است که تجارب موفقی از آن هم در کشور و هم در کشورهای پیشرفته دنیا در این زمینه وجود دارد. کارشناسان معتقدند، با استفاده از این دو روش یعنی راه اندازی صندوق های زمین و ساختمان و انتشار اوراق خرید دین، سرمایه ها و نقدینگی های غیرمولد در دست مردم در خدمت تولید و ساخت وساز و رفع رکود ساختمانی قرار خواهد گرفت. با افزایش جریان ساخت مسکن و همچنین افزایش عرضه جدید به بازار ملک، شکاف بین عرضه و تقاضای مسکن نیز کاهش خواهد یافت.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000